Nav hjelpemiddelsentral Vest-Viken
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Besøksadresse
Buskerudveien 126, 3027 DRAMMEN
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 08.30–15.00 |
Tirsdag | 08.30–15.00 |
Onsdag | 08.30–15.00 |
Torsdag | 08.30–15.00 |
Fredag | 08.30–15.00 |
Telefonnummeret til hjelpemiddelsentralen er
Åpningstider i jula: Telefon og dør er stengt 24. og 31. desember. I romjula holder vi åpent for besøkende klokka 10:00-15:00, mens telefonen er åpen klokka 10:00-11:00 og klokka 12:00-15:00. Ordinær telefontid er hverdager klokka 09:00-11:00 og klokka 12:00-15:00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Buskerudveien 126, 3027 DRAMMEN
Postadresse
Buskerudveien 126, 3027 DRAMMEN
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4706
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
Ringerike | Mandag |
Hole | Mandag |
Jevnaker | Mandag |
Lier | Mandag |
Drammen | Mandag + Torsdag |
Kongsberg | Tirsdag |
Asker | Tirsdag + Torsdag |
Krødsherad | Onsdag |
Flå | Onsdag |
Nesbyen | Onsdag |
Gol | Onsdag |
Hemsedal | Onsdag |
Ål | Onsdag |
Hol (Geilo) | Onsdag |
Nore- og Uvdal | Onsdag |
Flesberg | Onsdag |
Rollag | Onsdag |
Modum | Torsdag |
Sigdal | Torsdag |
Øvre Eiker | Fredag |
Når det er behov for særlig rask utlevering av hjelpemiddel, kan du melde fra om at saken haster. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak. Ansatte i kommunen med tilgang på digital behovsmelding, gjør dette under steg 5: "Levering".
Ansatte ved sykehus og privateide institusjoner kan ikke bruke digital behovsmelding. Ta kontakt med oss hvis du trenger å melde inn en hastesak.
Hastesaker vil få høyest prioritet i vår saksbehandling. Du kan følge med på status i saken på Dine hjelpemiddelsaker.
Årsaken til at det haster skal være begrunnet i innbyggers sykdomstilstand, livssituasjon og i sammenhengen hjelpemidlet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen behandler saken som hastesak når
- bruker trenger hjelpemiddel for å hindre videre utvikling av trykksår, eller fordi det er stor fare for utvikling av trykksår
- bruker må ha terminalpleie
- bruker skrives ut fra sykehus og det var ikke mulig å planlegge i forkant
- det har skjedd en rask forverring av en alvorlig diagnose
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Informasjon til fagpersoner
For å bestille tilbehør som ikke kan bestilles digitalt, benytt skjema for tilbehør (word). Gjelder tilbehør til allerede utleverte hjelpemidler.
Bruk digital delbestilling for kommunale teknikere der det er mulig.
For å bestille reparasjon, deler, montering eller demontering, benytt skjema for service og reparasjon (word).
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt tolketjenesten i Vest-Viken
- Telefon: 406 02 784 og 917 48 660 (kun SMS)
- Telefonen er åpen hverdager klokken 09:00–11:00 og 12:00–15:00
- Epostadresse: nav.tolketjenesten.vest-viken@nav.no
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde, ring 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
Kontakt Nav bilsenter Østlandet
I Vest-Viken er det Nav bilsenter Østlandet som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 400 02 048
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00 – 11:00.
- E-post: nav.bilsenter.ostlandet@nav.no
- Besøksadresse: Kabelgata 1 og 2 (Økern), 0580 Oslo
- Postadresse: Postboks 324 Alnabru, 0614 Oslo