Sosiale tjenester — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Digitale innbyggertjenester – sosiale tjenester i Nav (Digisos)
Informasjon om digitale løsninger for økonomisk sosialhjelp, påkobling, avtaler med mer.
Innhold på siden
Digisos er et samarbeid mellom KS Digital, kommunene og Arbeids- og velferdsdirektoratet som utvikler og forvalter digitale selvbetjeningsløsninger for økonomisk sosialhjelp. Per dagens dato er følgende løsninger ferdigutviklet:
- digital søknad om økonomisk sosialhjelp
- innsynsløsning for bruker
- innsynsflate for Nav Kontaktsenter
I tillegg forvalter Digisos informasjonssidene økonomisk sosialhjelp og økonomi- og gjeldsrådgivning på nav.no.
Per januar 2024 er det følgende status for utbredelse av Digisos- løsningene:
- Digital søknad: 348 kommuner, eller 99,8 % av Norges befolkning.
- Innsynsløsning for søker: 329 kommuner, eller 97,7 % av befolkningen.
- Innsynsflaten for Nav Kontaktsenter: 327 kommuner, eller 97,6 % av befolkningen.
Lurer du på hva status i utviklingen av de ulike løsningene og våre planer fremover er? Les gjerne om hva som skjer i Digisos her.
Vil du følge med på nyheter vi publiserer, følg gjerne med på siden Ansatt i kommune eller fylkeskommune.
Digital søknad om økonomisk sosialhjelp skal brukes for å søke om økonomisk sosialhjelp etter §§ 18 g 19. Søknaden skal ikke brukes for å søke om de andre sosiale tjenestene.
Digital søknader er et tilbud til de som kan og ønsker å være digitale. Søkerne skal fortsatt ha mulighet til å søke på papir. Digisos tilbyr også papirskjema.
- Søknaden henter automatisk inn en folkeregistrert adresse og informasjon om ektefelle/barn, inneholder relevante spørsmål om søkerens situasjon og gir søkeren hjelpetekster underveis.
- Søkeren kan endre adressen hvis hen oppholder seg på en annen adressen enn den folkeregistrerte.
- Søknad kan hente inntektsdata fra Skatteetaten og opplysninger om statlig bostøtte fra Husbanken etter samtykke fra søkeren.
- Søknaden ber om opplysninger basert på hva søkeren har svart på spørsmålene i søknaden.
- Søkeren kan laste opp og sende opplysninger sammen med søknaden.
- Ektefeller kan ikke søke sammen.
- Søknaden skal ikke benyttes for å sende inn klage på vedtak om økonomisk sosialhjelp.
- Personer med hemmelig adresse (kode 6 og 7) kan ikke bruke digital søknad.
Detaljert informasjon om digital søknad (for Nav-ansatte)
Innsynsløsningen gir søkerne bedre oversikt over sine digitale søknadene og gjør det enklere å finne riktig søknad hvis de skal ettersende vedlegg.
Innsyn bidrar til at søkeren selv har oversikt og kontroll over sin egen søknadsprosess.
Ved å logge seg inn på nav.no, kan søkeren finne
- status på søknaden saksbehandlingen
- åpne forvaltningsbrev og vedtak som Nav-kontoret har sendt
- se oversikt over dokumenter som må ettersendes
- se søknaden og vedlegg som er sendt inn
- sende inn annen dokumentasjon som søkeren mener er relevant for saken under «Dine vedlegg»
- se utbetalinger under «Dine utbetalinger»
- se vilkår og opplysninger til søknad (gjelder ikke alle kommuner)
- trekke hele eller deler av søknaden ved å sende et brev om det som vedlegg til søknaden
- se historikken i søknadsbehandlingen
Innsynsløsningen legger kun til rette for at søkeren kan se status i saken sin. Ektefeller har ikke innsyn i hverandres sak selv om de mottar felles vedtak.
Detaljert informasjon om innsyn for søker (for Nav-ansatte)
Innsynsflaten gir Nav Kontaktsenter (NKS) tilgang til sentrale stønadsopplysninger i saker om økonomisk sosialhjelp. Innsynsflaten har erstattet Personkortet som ble faset ut våren 2023.
NKS er Navs førstelinje på telefon for sosiale tjenester i kommunene. For at NKS skal ha tilgang til sentrale stønadsopplysninger om økonomisk sosialhjelp, må kommunene ta i bruk innsynsflaten for NKS. Dette vil sikre at veiledere i NKS har tilgang til nødvendig informasjon for å hjelpe og veilede brukere som kontakter Nav.
Opplæringsversjonen av løsningene (testmiljøet) tilbyr veiledere en mulighet til å bli kjent med løsningene ved å kunne trykke trygt i dem i fiktive saker. Den er ikke knyttet til Min side på nav.no eller fagsystemet og kan derfor trygt brukes i opplæringsøyemed.
Viktig! Alle opplysninger/vedlegg du legger inn i opplæringsversjonen, er tilgjengelig for andre. Ikke legg inn personopplysninger eller annen sensitiv informasjon.
Opplæringsversjonen for Digisos-løsningene
Det finnes en veiledning for bruk av opplæringsversjonen (testmiljøet).
I opplæringsversjonen kan du
- gå gjennom den digitale søknaden
- utføre enkelte handlinger i det fiktive «fagsystemet»
- se hva brukeren ser i innsynsløsningen (status i saken, etterspurt dokumentasjon, osv.).
Kommuner som ønsker å ta i bruk Digisos-løsninger, må signere avtaler med samtlige aktører i Digisos-samarbeidet.
Avtaler for bruk av Digisos-tjenestene
Sosiale tjenester
Påkobling og bruk av Digisos-løsningene er forbundet med kostnader.
Kostnader ved bruk av Digisos-løsningene
Sosiale tjenester
Hvis du har generelle henvendelser, vil melde om feil eller komme med innspill til endringer som gjelder:
- søknaden, innsynsløsningen og informasjonssidene på nav.no eller denne siden, ta kontakt med Team Digisos (Arbeids- og velferdsdirektoratet): digisos@nav.no
- KS FIKS-plattformen med tilhørende tjenester, ta kontakt med systemansvarlig på Nav-kontoret / i kommunen eller direkte med KS Digital på e-post: fiks@ks.no
- fagsystemet, ta kontakt med systemansvarlig på Nav-kontoret / i kommunen eller direkte med kundesupport hos din fagsystemleverandør.
Oppdatert 18.11.2024