Tiltak
Oppfølging
Tiltak når du trenger støtte for å skaffe eller beholde en jobb.
Innhold på siden
Du kan få tilbud om dette tiltaket hvis du trenger støtte for å klare å skaffe eller beholde en jobb.
I dette kapittelet
Tiltaket skal tilpasses dine behov ut fra mulighetene dine på arbeidsmarkedet.
Du kan blant annet få veiledning, råd og bistand til
- jobbsøking og karriereveiledning
- tilpasning og tilrettelegging av arbeidet og arbeidssituasjonen
- praktiske oppgaver knyttet til arbeid
- opplæring i sosiale og arbeidsrelaterte ferdigheter i arbeidslivet
Nav har avtale med en rekke veiledere som kan være den støtten du trenger i en overgangsperiode.
Når du har et arbeidsforhold
Hvis du allerede er i et arbeidsforhold, for eksempel hvis du er sykmeldt, skal oppfølgingen foregå i tilknytning til jobben din.
Hvis det viser seg at det ikke er aktuelt å gå tilbake til det arbeidsforholdet du har nå, får du oppfølging med sikte på at du skal få en annen jobb.
Før tiltaket starter, må Nav ha fått en oppfølgingsplan der arbeidsgiveren din dokumenterer at bedriftsinterne tiltak er forsøkt eller vurdert, men ikke er mulig å gjennomføre.
Når du ikke har et arbeidsforhold
Hvis du ikke har et arbeidsforhold, vil oppfølgingen være aktiviteter for å styrke kompetansen og motivasjonen din som jobbsøker og hjelp til å søke og stå i jobb.
Du får nødvendig og tilstrekkelig oppfølging både i jobbsøkingsfasen og i startfasen av ordinært arbeid, og om nødvendig får du hjelp med tilrettelegging av arbeidssituasjonen.
Oppfølging kan ha en varighet på opptil 6 måneder. Tiltaket kan forlenges med ytterligere 6 måneder, og ved særlige behov i inntil 3 år.
I dette kapittelet
Hvis du er sykmeldt og får tilbud om avklaring, skal behandleren som sykmeldte deg få informasjon om det.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Hvis du allerede får sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, beholder du pengestøtten mens du deltar på tiltaket.
Arbeidsavklaringspenger (AAP)
Pengestøtte
Sykepenger
Pengestøtte
Hvis du ikke får pengestøtte fra Nav, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Tiltakspenger
Pengestøtte
Oppdatert 13.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg