Hjelpemiddel
Trykkede kommunikasjonshjelpemidler
Papirbaserte symbolpakker og bøker for å kommunisere.
Innhold på siden
Hjelpemiddelet kan være aktuelt for deg som
- har språk- og kommunikasjonsvansker
- har kognitive vansker som påvirker evnen til å forstå og produsere tale
- trenger ekstra støtte for rekkefølge og struktur.
Generelle vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder.
- Du må ha medlemskap i folketrygden.
I dette kapittelet
Trykkede kommunikasjonshjelpemidler er ofte egnet å starte med hvis man vil komme raskt i gang med symbolstøtte og visualisering. De ferdige symbolpakkene fungerer som støtte eller alternativ til tale.
Du kan få ulike typer kommunikasjonsbøker, for eksempel snakkebøker der symboler er satt i system. Disse bidrar til setningsbygning og et utfyllende språk.
Det finnes tematavler som tilbyr en samling av symboler organisert etter tema eller situasjon. Det kan være grafiske symboler og symboler for norsk med tegnstøtte.
De ulike symbolpakkene eller kommunikasjonsbøkene har ulike symbolbanker som utgangspunkt. Hvis du er usikker på hvilke symbolbanker du bør velge, kan en rådgiver ved Nav Hjelpemiddelsentral gi gode råd.
Du kan også sette deg inn i de ulike tegn- og symbolsystemene på denne siden om alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) på kunnskapsbanken.net
Du kan finne informasjon om de vanligste kommunikasjonshjelpemidlene på finnhjelpemiddel.nav.no.
Bruk filtreringsfunksjonen for å finne aktuell delkontrakt.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
For mange er det viktig å starte tidlig med trykkede kommunikasjonshjelpemidler.
For å få hjelp til å finne ut hva som egner seg best for deg, ditt barn eller noen du kjenner, finnes det ulike fagpersoner du kan kontakte.
Du kan også kontakte Nav hjelpemiddelsentral i ditt fylke for å få råd og veiledning.
Hvem har ansvar for å hjelpe?
- Til hjem, fritid, skole eller barnehage, er det kommunen du bor i som har ansvar for å hjelpe deg med veiledning og søknadsprosessen.
- På arbeidsplassen er det arbeidsgiver som har tilretteleggingsansvaret.
- På studiestedet er det tilretteleggingstjenesten som skal kunne hjelpe deg.
Eksempler på hvem som kan hjelpe
- kommunens ergo- eller fysioterapitjeneste
- logoped
- spesialpedagog
- pedagogisk-psykologisk tjeneste (ppt)
- skolehelsetjenesten
- en lærer
- barnehabiliteringen
- voksenhabiliteringen
- bedriftshelsetjenesten
- voksenopplæringen
Hvis du har behov for å prøve ut ulike hjelpemidler, kan du komme til din lokale Nav hjelpemiddelsentral for utprøving. Hjelpemiddelformidler i kommunen vil organisere dette for deg.
Du må beskrive funksjonsvanskene dine i søknaden. Du må også begrunne behovet du har for hjelpemiddelet du søker om.
Gi fullmakt
Når du gir en fagperson fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne, må du lage en fullmakt. Din signatur på fullmaktsskjemaet vil da erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Søke selv
Du kan også søke selv eller på vegne av eget barn eller noen du er verge for. Hvis du er usikker på hvilket hjelpemiddel som trengs, må du beskrive behovet så godt som mulig.
En fagperson må dokumentere funksjonsvanskene dine.
I mange tilfeller kan det være en rapport du allerede har, skrevet av for eksempel en lege, ergoterapeut eller psykolog.
Det viktigste er at dokumentasjonen viser at du har
- vansker med tale eller språk
- behov for alternativ og supplerende kommunikasjonshjelpemidler.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Ved behov kan hjelpemiddelet tas med på reise i inn- og utland.
Dersom det blir ødelagt på reise i Norge, kan du kontakte nærmeste Nav hjelpemiddelsentral.
Er du på reise i utlandet, må du vente til du er tilbake før du kan få hjelpemiddelet reparert. Når du kommer hjem, henvend deg til din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 20.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.