Tiltak
Varig tilrettelagt arbeid
Et tilbud for deg som har uføretrygd når du jobber i en skjermet eller ordinær bedrift med tilpassede arbeidsoppgaver.
Det finnes også informasjon om varig tilrettelagt arbeid til arbeidsgivere.
Tilbudet kan være aktuelt for deg som har uføretrygd, eller i nær framtid forventer å få uføretrygd, og trenger spesiell tilrettelegging og oppfølging.
Når du deltar på tiltaket varig tilrettelagt arbeid, får du en arbeidskontrakt på lik linje med andre arbeidstakere etter arbeidsmiljøloven.
I dette kapittelet
Tiltaket skal bidra til å utvikle ressursene dine gjennom tilrettelagte arbeidsoppgaver. Du bidrar med produksjon av varer og tjenester.
Du kan få permisjon fra en skjermet bedrift for å prøve deg i en vanlig bedrift (hospitering).
Tiltaket varer så lenge du har behov for det.
I dette kapittelet
Hvis du ønsker å bli vurdert for varig tilrettelagt arbeidsplass, ønsker vi først at du registrerer deg som arbeidssøker. Da blir det lettere for oss å vurdere om du har behov for tiltaket.
Hvis du ikke kan registrere deg digitalt, kan du kontakte ditt Nav-kontor. Du også ringe oss på 55 55 33 33 for å bli satt i kontakt med Nav-kontoret der du bor.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Når du deltar i et varig tilrettelagt tiltak, beholder du uføretrygden din. Arbeidsgiveren kan betale deg en bonuslønn som du får i tillegg til uføretrygden, men det er ikke et krav. Bonuslønnen kan være inntil 124 028 kroner, som tilsvarer grunnbeløpet i folketrygden.
Uføretrygd
Pengestøtte
Oppdatert 20.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg