Pengestøtte til ansatt og Refusjon — For arbeidsgivere
Pleiepenger for sykt barn
Sikrer inntekt for en ansatt som må være borte fra jobb for å pleie et pleietrengende barn.
Det finnes også informasjon om pleiepenger for sykt barn til privatpersoner og leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
For å få pleiepenger gjelder alle disse punktene:
For å ha rett til pleiepenger må barnet ditt ha behov for kontinuerlig tilsyn og pleie på grunn av sykdom.
Det kan være somatiske og psykiske sykdommer, personskader eller medfødte tilstander. Rett til pleiepenger er ikke knyttet til bestemte diagnoser, og det er ikke krav om at barnet har fått en diagnose.
For å få pleiepenger må det være en sammenheng mellom sykdommen og barnets pleiebehov. Det vil si at behovet for pleie må være ut over det som er normalt, slik at barnet på grunn av sykdom ikke kan overlates til seg selv. Pleiebehovet må også være kontinuerlig gjennom hele dagen, og ikke bare knyttet til bestemte situasjoner når barnet trenger ekstra støtte.
Du kan også ha rett til pleiepenger fra den dagen barnet døde, hvis vilkårene for pleiepenger var oppfylt i tiden før dødsfallet.
Vi vurderer barnets pleiebehov når du søker om pleiepenger. Derfor er det viktig at legen beskriver barnets pleiebehov i legeerklæringen. Det er kun leger i spesialisthelsetjenesten som kan skrive en slik legeerklæring.
Pleiepenger når barnet er innlagt
Hvis barnet er innlagt på sykehus, har du som hovedregel rett til pleiepenger når du må være borte fra jobb for å være sammen med barnet. Dette gjelder også for barn som ikke er formelt utskrevet fra sykehuset, men som har hjemmesykehus eller oppfølging fra nyfødtavdelingens ambulerende sykepleietjeneste (NAST) i hjemmet.
Hvem kan regnes som omsorgsperson?
For å ha rett til pleiepenger må du være en del av den daglige omsorgen for barnet. Dette vil ofte være foreldrene til barnet. Fosterforeldre og steforeldre kan også ha den daglige omsorgen for barnet, slik at de kan ha rett til pleiepenger. Hvis andre omsorgspersoner har regelmessig daglig omsorg for barnet, kan de også ha rett til pleiepenger.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha jobbet minst fire uker før du starter perioden med pleiepenger.
Unntak når du ikke har jobbet fire uker
Perioder med disse pengestøttene kan likestilles med jobb:
- Sykepenger
- Dagpenger
- Foreldre- og svangerskapspenger
- Pleie-, opplærings- og omsorgspenger
Det betyr at du kan ha rett til pleiepenger hvis du har fått minst én av disse pengestøttene i løpet av de siste fire ukene før du søker om pleiepenger.
Vi kan også gjøre unntak hvis du har vært i ulønnet permisjon i inntil 12 måneder etter foreldrepengeperioden. Eller hvis du har hatt andre lovfestede permisjoner etter Arbeidsmiljølovens §§12-1 til 12-5. Du må også ha avtalt med arbeidsgiver når du skal tilbake i jobb etter permisjonen. Du kan lese mer om permisjoner på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Hvis du er i permisjon i perioden du søker om pleiepenger, kan pleiepengene utbetales med 65% av beregnet inntekt.
Får du arbeidsavklaringspenger?
Arbeidsavklaringspenger gir ikke rett til pleiepenger. Men, hvis du kombinerer arbeidsavklaringspengene med jobb, kan du søke om pleiepenger hvis du må være borte fra jobb for å gi pleie.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha fravær fra jobb på grunn av pleien slik at du mister arbeidsinntekt.
Det er flere forhold som må være oppfylt:
- Du har en årsinntekt som er minst 62 014 kroner (halvparten av folketrygdens grunnbeløp).
- Arbeidstiden eller inntekten din er redusert med minst 20%
- Du er under 70 år
Bor du i Norge er du vanligvis medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Pleiepenger beregnes på samme måte som sykepenger og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
Når Nav refunderer pleiepenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget, som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 744 168 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år.
Eksempel på beregning:
Slik beregnes dagsatsen til en arbeidstaker med gjennomsnittlig månedsinntekt på brutto 17 000 kroner de tre siste månedene:
- Dette tilsvarer en årsinntekt på 204 000 kroner
- Beregnet årsinntekt deles på 260
- Nav vil utbetale med en dagsats på 785 kroner
Graderte pleiepenger
Pleiepengene kan graderes i 3 ulike situasjoner, dette er når
- barnet er fast og regelmessig i et omsorgstilbud
- arbeidstaker skal jobbe i perioden med pleiepenger
- to omsorgspersoner skal dele på å pleie barnet
Noen ganger kan det være en kombinasjon av disse 3 situasjonene.
Når den ansatte avvikler ferie, har han eller hun ikke rett til pleiepenger. Den ansatte skal selv informere Nav om ferien, og utbetalingen av pleiepenger vil stanse i perioden den ansatte avvikler ferie.
Hvis dere har avtalt at den ansatte skal få utsette ferien, kan Nav likevel utbetale pleiepenger. Du finner informasjon om reglene for ferie på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Hvis barnet ble sykt eller skadet i den ansatte sin ferie, kan den ansatte søke om pleiepenger
Feriepenger
Nav utbetaler feriepenger for de første 12 ukene med pleie- og opplæringspenger i kalenderåret per barn. Feriepenger utgjør 10,2% av utbetalte pleiepenger.
Feriepengene utbetales i slutten av mai året etter. Hvis du har forskuttert lønn til den ansatte og fått refusjon av pleiepenger, vil du som arbeidsgiver også få utbetalt feriepengene som refusjon.
I dette kapittelet
Du som arbeidsgiver må sende inntektsmelding til Nav, den trenger vi for å behandle søknaden om pleiepenger.
Inntektsmelding skal sendes så snart som mulig etter at den ansatte har sendt inn søknaden sin, men ikke tidligere enn 4 uker før første dag med pleiepenger.
Vi må alltid ha inntektsmelding når den ansatte
- søker for første gang
- søker på nytt etter et opphold i pleiepengene på 4 uker eller mer
- søker på nytt etter et opphold på mindre enn 4 uker, og det er en varig endring i inntekten
Hvis den ansatte har søkt om pleiepenger for mer enn 14 dager, skal du også registrere fraværet som lovfestet permisjon i A-meldingen.
Kan jeg be om bekreftelse på at den ansatte får pleiepenger fra Nav?
Hvis du trenger en bekreftelse på at den ansatte har søkt pleiepenger, kan du be om det fra den ansatte. Den ansatte finner egen bekreftelse til arbeidsgiver ved å logge inn på nav.no.
Bekreftelsen informerer om hvilken periode den ansatte har søkt om pleiepenger. Den sier ikke noe om hvor mange prosent pleiepenger den ansatte søker, fordi pleiepenger kan også graderes mot omsorgstilbud, ny inntekt og annen omsorgsperson. Vi vurderer derfor dette når vi behandler søknaden.
Du kan ikke kreve å se legeerklæringen som den ansatte sender inn til Nav. Dette er fordi legeerklæringen inneholder sensitive opplysninger om barnet.
Når søknaden er ferdig behandlet får den ansatte et vedtak fra Nav. Du kan ikke kreve å få se vedtaket fordi det kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har behov for opplysninger om saken, for eksempel hvor mye pleiepenger som er innvilget, må du ha dialog med arbeidstakeren din.
Du har ikke plikt til å følge opp ansatte som har fravær på grunn av pleie og omsorg for syke barn, slik som du har ved ansatte med redusert arbeidsevne på grunn av egen sykdom eller skade. Det betyr at du ikke skal utarbeide en oppfølgingsplan eller ha dialogmøter med Nav.
Inntektsmelding er skjemaet som arbeidsgiver må sende til Nav når en ansatt søker om pleiepenger. Meldingen gir Nav informasjon som vi trenger for å behandle søknaden om pleiepenger, blant annet opplysninger om inntekt og fravær.
I inntektsmeldingen må du informere oss om du utbetaler lønn til den ansatte under fraværet. Denne informasjonen bruker vi til å avklare om pleiepengene skal utbetales direkte til den ansatte, eller om den skal utbetales som refusjon til deg som arbeidsgiver.
Vi må alltid ha inntektsmelding når den ansatte
- søker for første gang
- søker på nytt etter et opphold i pleiepengene på 4 uker eller mer
- søker på nytt etter et opphold på mindre enn 4 uker, og det er en varig endring i inntekten
Vi trenger at du endrer inntektsmeldingen hvis:
- du vil at Nav skal endre mottaker av pleiepengene
- du vil at Nav skal endre refusjonsbeløpet til dere
- dere forskutterer lønn og ansatt slutter i arbeidsforholdet. Dere må da legge siste dato for refusjon lik dato dere melder som siste arbeidsdag via A-meldingen.
Inntektsmeldingen kan sendes gjennom Altinn, eventuelt fra eget lønns- og personalsystem. Vi jobber med å lage ny inntektsmelding som kan sendes inn via Min Side Arbeidsgiver, slik som på sykepenger.
Her finner du nyttig informasjon om hvordan du fyller ut og eventuelt endrer inntektsmeldingen.
Inntektsmelding
Slik gjør du det
Hvis den ansatte jobber skift eller har timelønn, skal inntekten fastsettes etter de samme reglene som arbeidstakere med fastlønn. Det betyr at du som hovedregel skal bruke et gjennomsnitt av inntekten fra de siste tre kalendermånedene.
Gjelder inntektsmeldingen også for selvstendig næringsdrivende/frilansere?
Nei, denne inntektsmeldingen gjelder bare for arbeidstakere.
Nav har informasjon om inntekten for selvstendig næringsdrivende og frilansere fra offentlige registre. Vi innhenter mer informasjon hvis det er nødvendig for å behandle søknaden.
Hvor kan jeg sjekke inntektsmeldinger jeg har sendt tidligere?
Du kan sjekke tidligere innsendte inntektsmeldinger ved å benytte deg av innsynstjenesten på Altinn.
Som arbeidsgiver har du ikke en lovfestet plikt til å utbetale lønn ved fravær når den ansatte søker om pleiepenger.
Om du skal betale lønn til den ansatte avhenger av hva slags avtale som foreligger mellom dere, for eksempel ut fra en tariffavtale. Dersom dette ikke er regulert av en avtale, kan du som arbeidsgiver velge om du vil forskuttere lønn eller ikke.
Du oppgir det du har valgt i inntektsmeldingen du sender til Nav. Det er viktig at du gir beskjed til den ansatte hvis du stanser utbetaling av lønn.
Må arbeidsgiver dekke lønn de første fraværsdagene?
Nei, pleiepenger kan innvilges fra første fraværsdag. Det er altså ikke en arbeidsgiverperiode som arbeidsgiver må dekke først.
Hva kan jeg få i refusjon?
Pleiepengene beregnes etter samme regler som sykepenger. I inntektsmeldingen oppgir du hvor mye den ansatte tjener hos dere, og hvor mye dere ønsker refundert. Les mer om beregning av pleiepenger her.
Når vi har beregnet pleiepengene til den ansatte, ser vi på hvor mye dere krever refundert på grunn av utbetalt lønn. Refusjonskravet dekkes vanligvis, så lenge det ikke er høyere enn det den ansatte har rett til i pleiepenger.
I noen tilfeller kan pleiepengene reduseres slik at de ikke dekker inntektstapet fullt ut. Det kan være fordi barnet oppholder seg i et fast og regelmessig omsorgstilbud, fordi det ikke er nok pleiepenger tilgjengelig fordi en annen omsorgsperson får pleiepenger for samme barn eller fordi den ansatte har fått en annen inntektskilde samtidig som de får pleiepenger. Det kan også skje hvis arbeidstaker har samlet inntekt over 6G, og har flere arbeidsgivere som krever refusjon for utbetalt lønn.
Dette kan medføre at du får mindre refundert fra Nav enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær. Du må snakke med arbeidstaker om hvordan dere eventuelt kan løse dette.
Frist for å kreve refusjon
Nav kan som hovedregel gi refusjon av pleiepenger opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet sendes til Nav. Den ansatte har som hovedregel samme frist for å sende søknad om pleiepenger til Nav.
Pleiepenger gir rett til lovlig fravær fra arbeidet, og arbeidstaker skal ha permisjon etter arbeidsmiljøloven §12-9.
Du kan lese mer om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine sider.
Her finner du regelverket for permisjon.
Hvordan registrerer jeg pleiepenger i A-meldingen?
Pleiepenger skal registreres som lovfestet permisjon i A-meldingen dersom fraværet varer lenger enn 14 dager.
Her kan du lese mer om registrering av permisjoner i A-meldingen.
Inntektsmeldingen skal sendes via Altinn eller ditt lønns- og personalsystem. Vi jobber med å lage inntektsmelding som kan sendes via Min side-arbeidsgiver på nav.no.
I noen få tilfeller trenger Nav mer dokumentasjon fra deg enn inntektsmeldingen. Du får brev fra vår saksbehandler med informasjon om hva vi trenger, hvis dette er nødvendig.
Noen arbeidsgivere ønsker også å sende annen dokumentasjon direkte til saksbehandler.
Dokumentasjonen kan sendes til oss på to måter:
- Gi dokumentasjonen til den ansatte, som selv ettersender den digitalt ved å logge inn på nav.no.
- Gå til siden for ettersendelse, og velg ettersend i post. Husk å notere den ansatte sitt fødsels- og personnummer når du henter ut førsteside for innsendelse.
Hvis du sender dokumentasjon på vegne av arbeidsgiver, for eksempel fra en lønningsavdeling, må du også notere organisasjonsnummer for kontakt. Det er fordi vi sender brev digitalt, og må knytte dem til organisasjonsnummer for å sende svar i Altinn.
Oppdatert 04.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg