Refusjon og Pengestøtte til ansatt — For arbeidsgivere
Pleiepenger for en utviklingshemmet person over 18 år
Når en må være borte fra jobb for å pleie en utviklingshemmet og svært alvorlig syk person over 18 år.
Det finnes også informasjon om pleiepenger for en utviklingshemmet person over 18 år til privatpersoner og leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
For å få pleiepenger, gjelder alle disse punktene:
Når den pleietrengende er over 18 år, kan du kun få pleiepenger hvis den pleietrengende har:
- en utviklingshemning
- en livstruende eller svært alvorlig sykdom
- har et pleiebehov som medfører at han eller hun ikke kan overlates for seg selv
- har hatt behandling i sykehus eller annen spesialisthelsetjeneste
Alle disse punktene må gjelde for å få pleiepenger for en person over 18 år.
Hvis den pleietrengende ikke har en utviklingshemning, men er i livets sluttfase, kan du søke om pleiepenger i livets sluttfase.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha jobbet minst fire uker før du starter perioden med pleiepenger.
Unntak når du ikke har jobbet fire uker
Perioder med disse pengestøttene kan likestilles med jobb:
- Sykepenger
- Dagpenger
- Foreldre- og svangerskapspenger
- Pleie-, opplærings- og omsorgspenger
Det betyr at du kan ha rett til pleiepenger hvis du har fått minst én av disse pengestøttene i løpet av de siste fire ukene før du søker om pleiepenger.
Vi kan også gjøre unntak hvis du har vært i ulønnet permisjon i inntil 12 måneder etter foreldrepengeperioden. Eller hvis du har hatt andre lovfestede permisjoner etter Arbeidsmiljølovens §§12-1 til 12-5. Du må også ha avtalt med arbeidsgiver når du skal tilbake i jobb etter permisjonen. Du kan lese mer om permisjoner på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Hvis du er i permisjon i perioden du søker om pleiepenger, kan pleiepengene utbetales med 65% av beregnet inntekt.
Får du arbeidsavklaringspenger?
Arbeidsavklaringspenger gir ikke rett til pleiepenger. Men, hvis du kombinerer arbeidsavklaringspengene med jobb, kan du søke om pleiepenger hvis du må være borte fra jobb for å gi pleie.
For å ha rett til pleiepenger, må du ha fravær fra jobb på grunn av pleien slik at du mister arbeidsinntekt.
Det er flere forhold som må være oppfylt:
- Du har en årsinntekt som er minst 62 014 kroner (halvparten av folketrygdens grunnbeløp).
- Arbeidstiden eller inntekten din er redusert med minst 20%
- Du er under 70 år
Bor du i Norge er du vanligvis medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
Pleiepenger beregnes på samme måte som sykepenger og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
Når Nav refunderer pleiepenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget, som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 744 168 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år.
Eksempel på beregning:
Slik beregnes dagsatsen til en arbeidstaker med gjennomsnittlig månedsinntekt på brutto 17 000 kroner de tre siste månedene:
- Dette tilsvarer en årsinntekt på 204 000 kroner
- Beregnet årsinntekt deles på 260
- Nav vil utbetale med en dagsats på 785 kroner
Det er ingen tidsbegrensing for hvor lenge en person kan få pleiepenger når alle vilkårene er oppfylt.
En inntektsmelding er opplysninger arbeidsgiver sender når en ansatt har søkt om en ytelse fra Nav. Meldingen inneholder inntektsopplysninger og annen informasjon Nav må ha for å behandle søknaden arbeidstaker har sendt.
Når skal jeg sende inntektsmeldingen?
Inntektsmelding skal sendes så snart som mulig etter at den ansatte har sendt inn søknaden sin, men skal ikke sendes inn tidligere enn 4 uker før første dag med pleiepenger.
Vi må alltid ha inntektsmelding når den ansatte
- søker for første gang
- søker på nytt etter et opphold i pleiepengene på 4 uker eller mer
- søker på nytt etter et opphold på mindre enn 4 uker, og det er endring i inntekten
Hvordan sender jeg inntektsmeldingen?
Inntektsmeldingen sendes enten fra arbeidsgivers eget lønns- og personalsystem, eller fra altinn.no.
Her finner du nyttig informasjon om inntektsmeldingen, og hvordan du går frem for å sende den.
Inntektsmelding
Slik gjør du det
Hvis den ansatte jobber skift eller har timelønn, skal inntekten fastsettes etter de samme reglene som arbeidstakere med fastlønn. Det betyr at du som hovedregel skal bruke et gjennomsnitt av inntekten fra de siste tre kalendermånedene.
Hvor kan jeg sjekke inntektsmeldinger jeg har sendt tidligere?
Du kan sjekke tidligere innsendte inntektsmeldinger ved å benytte deg av innsynstjenesten på Altinn.
Gjelder inntektsmeldingen også for selvstendig næringsdrivende/frilansere?
Nei, denne inntektsmeldingen gjelder bare for arbeidstakere.
Nav har informasjon om inntekten for selvstendig næringsdrivende og frilansere fra offentlige registre. Vi innhenter mer informasjon hvis det er nødvendig for å behandle søknaden.
Det er opptil deg som arbeidsgiver om du vil forskuttere lønn eller ei. Når du har en ansatt som mottar pleiepenger, har du som arbeidsgiver rett på refusjon fra første dag.
Du søker om refusjon ved å sende inn en inntektsmelding, og sender en ny inntektsmelding hvis du senere skal endre refusjonskravet. Inntektsmeldingen sendes enten fra arbeidsgivers eget lønns- og personalsystem eller fra altinn.no.
Merk at arbeidsforholdet må være registrert i Aa-registeret når du søker om refusjon, og du må oppdatere Aa-registeret hvis arbeidsforholdet avsluttes.
I tillegg må den ansatte selv sende søknad for alle periodene de har fravær.
Her finner du nyttig informasjon om hvordan du fyller ut inntektsmeldingen.
Inntektsmelding
Slik gjør du det
Her sender du inntektsmelding:
Her finner du informasjon om utbetaling, rapporter og kontonummer for utbetaling av refusjon:
Sende inntektsmelding, se rapporter og register
Hva arbeidsgivere må vite
Frist for å kreve refusjon
Nav kan som hovedregel gi refusjon av pleiepenger opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet sendes til Nav. Den ansatte har som hovedregel samme frist for å sende søknad om pleiepenger til Nav.
Inntektsmeldingen skal sendes via Altinn eller ditt lønns- og personalsystem. Vi jobber med å lage inntektsmelding som kan sendes via Min side-arbeidsgiver på nav.no.
I noen få tilfeller trenger Nav mer dokumentasjon fra deg enn inntektsmeldingen. Du får brev fra vår saksbehandler med informasjon om hva vi trenger, hvis dette er nødvendig.
Noen arbeidsgivere ønsker også å sende annen dokumentasjon direkte til saksbehandler.
Dokumentasjonen kan sendes til oss på to måter:
- Gi dokumentasjonen til den ansatte, som selv ettersender den digitalt ved å logge inn på nav.no.
- Gå til siden for ettersendelse, og velg ettersend i post. Husk å notere den ansatte sitt fødsels- og personnummer når du henter ut førsteside for innsendelse.
Hvis du sender dokumentasjon på vegne av arbeidsgiver, for eksempel fra en lønningsavdeling, må du også notere organisasjonsnummer for kontakt. Det er fordi vi sender brev digitalt, og må knytte dem til organisasjonsnummer for å sende svar i Altinn.
Oppdatert 04.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg