Hjelpemiddel — For optikere eller øyeleger
Irislinser
Kontaktlinser med påmalt iris eller printet iris.
Det finnes også informasjon om irislinser til privatpersoner.
Innhold på siden
Personer med følgende tilstander eller diagnoser kan få støtte til irislinse:
- Aniridi (mangelfullt utviklet iris)
- Pupilledeformitet
- Deformert iris
- Andre synlige skader på hornhinne
Øyelege må bekrefte diagnosen eller tilstanden, og behovet for irislinse.
Personen må være medlem av folketrygden
I dette kapittelet
En irislinse er en kontaktlinse med påmalt iris eller printet iris, som dekker over aniridi, pupilledeformitet, deformert iris eller synlige skader på hornhinne. Irislinser er først og fremst en kosmetisk protese. Irislinsen kan også gis med styrke når det er behov for dette.
En irislinse må ikke forveksles med en okklusjonslinse der hovedformålet er å behandle eller bedre søkers synsfunksjon.
Utgiftene til rimeligste hensiktsmessige irislinse dekkes fullt ut.
Utgifter til ekstra tidsbruk ved nytilpasning og re-tilpasning av stønadsberettigede kontaktlinser kan dekkes med maksimalt 1200 kroner per time.
Nav dekker ikke utgifter til ordinær synsundersøkelse, rensevæske, kontaktlinsetilpasning eller kontaktlinsekontroll.
Nav dekker ikke reiser til optiker
Du kan få stønad til nye irislinser når det er nødvendig å bytte.
I dette kapittelet
Søker anbefales å la optiker eller øyelege fylle ut søknaden. Søkeren må selv signere søknaden.
Søknadsskjemaet for irislinser må fylles ut dersom det gjelder
- førstegangssøknad
- behov for en annen type irislinse enn det er gitt stønad til tidligere
- søker har betalt for irislinsene selv
- dekning av utgifter til ekstra tidsbruk ved tilpasning.
- Epikrise eller dokumentasjon fra øyelege må alltid legges ved en førstegangssøknad.
- Pristilbud eller kvittering må alltid legges ved.
- Pristilbud må fylles ut av optikeren eller øyelegen som fakturerer og leverer ut irislinsene. Lenke til pristilbudet ligger i søknadsskjemaet. Pristilbudet bør legges ved og sendes samtidig med søknaden.
- Unntaksvis kan leverandør fylle ut pristilbud når de er forespurt av sykehus.
- Hvis kvittering legges ved søknaden, må den sendes før det har gått seks måneder etter at kontaktlinsen ble kjøpt. Kvitteringen må være lesbar for Nav, husk derfor å teipe den fast til et ark.
- Utgifter til ekstra tidsbruk ved nytilpasning og retilpasning av kontaktlinser, må spesifiseres med reell tidsbruk, hva som inngår i tiden og hvor mye søkeren selv har betalt for synsundersøkelse, kontaktlinsetilpasning og kontaktlinsekontroll.
Hvis søker som tidligere har fått irislinser fra Nav har behov for nye av samme type, er det som hovedregel ikke nødvendig å sende inn en ny søknad. Optiker, øyelege eller leverandør kan sende inn pristilbud istedenfor.
Søkeren får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Hvis søker får avslag, kan hen klage til Nav hjelpemiddelsentral. Søkeren må selv sende inn klagen.
Oppdatert 14.06.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.