Tiltak
Mentor
Praktisk hjelp, veiledning eller opplæring når du trenger hjelp til å mestre jobb eller utdanning.
Det finnes også informasjon om mentor til arbeidsgivere.
Innhold på siden
Mentor er for deg som trenger praktisk hjelp, veiledning eller opplæring i arbeidsrettede ferdigheter.
I dette kapittelet
Mentor er et tilskudd fra Nav for å frikjøpe en kollega eller en medstudent som hjelper deg med å mestre en jobb eller utdanning.
Det er arbeidsgiveren som søker om tilskudd til mentor. Hensikten er at du skal kunne gjennomføre et av tiltakene
Nav kan også gi tilskudd til mentor hvis det er nødvendig for at du skal få eller beholde lønnet arbeid i en ordinær virksomhet.
Varigheten på tiltaket er inntil 6 måneder. Personer med nedsatt arbeidsevne og særlige behov for mentor kan få forlengelse i inntil 3 år.
Antall timer per uke med mentor skal tilpasses behovet ditt.
I dette kapittelet
Ta kontakt med Nav-kontoret der du bor hvis du vil høre om mulighetene.
Det er arbeidsgiveren som søker om tilskuddet.
Inngå avtale
Dette er en digital avtale som skal brukes av deltakeren, arbeidsgiveren, mentoren og Nav. For å se avtalene du er en del av, må du først logge på.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 13.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg