Om Nav
Personvernerklæring for Nav
Personvernerklæringen gjelder for de statlige tjenestene fra Nav. Kontakt kommunen din for spørsmål om personvern i kommunale tjenester på Nav-kontoret.
Innhold på siden
Denne personvernerklæringen gjelder for personer som søker eller mottar ytelser eller tjenester fra Nav.
I dette kapittelet
- Hvem har ansvaret for hvordan vi behandler personopplysninger?
- Hvilke personopplysninger behandler vi?
- Hvorfor trenger vi personopplysninger?
- Hvordan behandler vi personopplysninger?
- Hvem innhenter vi personopplysninger fra og hvem utleverer vi opplysninger til?
- Automatisert håndtering av personopplysninger
Arbeids- og velferdsdirektoratet har ansvaret for personopplysninger i den statlige delen av Nav.
Kommunen er ansvarlig for de kommunale tjenestene du får på Nav-kontoret ditt.
Les mer om forskjellen mellom statens og kommunens ansvar: Partnerskapet i Nav.
Nav behandler flere typer personopplysninger. Eksempler på opplysninger er navn, fødselsnummer, adresse og annen kontaktinformasjon, familierelasjoner, arbeidsforhold, økonomiske forhold som inntekt, tidligere ytelser fra Nav og helseopplysninger.
Når du søker Nav om en ytelse eller tjeneste, bruker vi de opplysningene du oppgir i søknaden. I tillegg henter vi opplysninger fra offentlige og private instanser for å kunne behandle søknaden din.
Nav utleverer kun personopplysninger til andre når vi har lovhjemmel for det, for eksempel til Skatteetaten, Lånekassen, UDI og andre pensjonskasser.
Søknader til Nav
Noen søknader er digitale. Da får du informasjon underveis i søknaden om hvilke opplysninger vi henter inn eller deler med andre. For andre type søknader på nav.no, kan du i temaoversikten under se hvordan vi henter inn, bruker og deler personopplysninger.
Mer detaljert oversikt over behandling av personopplysninger
Velg temaområde og klikk på oversikten (pdf). Opplysninger vi henter inn eller deler, ser du i kolonnene lengst til høyre.
- Uten arbeid. Se oversikt uten arbeid (pdf) (dagpenger, tiltakspenger, tilleggsstønader, kurs, lønnsgaranti m.fl.)
- Arbeid, helse og sykdom. Se oversikt arbeid, helse og sykdom (pdf) (arbeidsavklaringspenger, sykepenger, grunn- og hjelpestønad, omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger, yrkesskade, uføretrygd, tilleggsstønader m.fl.) Sykepengesøknaden og behandling av personopplysninger
- Familie. Se oversikt familie (pdf) (barnebidrag og bidragsforskudd, barnetrygd, enslig mor eller far, kontantstøtte, foreldrepenger, omsorgspenger, tilleggsstønader m.m.)
- Pensjon. Se oversikt pensjon (pdf) (alderspensjon og avtalefestet pensjon, barn som har mistet en eller flere av foreldrene, forsørgingstillegg, gjenlevendepensjon, tilleggsstønader m.fl.). Behandling av personopplysninger når du bruker pensjonskalkulatoren.
- Hjelpemidler og tilrettelegging. Se oversikt hjelpemidler og tilrettelegging (pdf) (bestillingsordningen, bevegelse, bil, hørsel, syn, ortopediske hjelpemidler, reiseutgifter m.fl.)
- Dødsfall. Se oversikt dødsfall (pdf) (gjenlevende ektefelle, partner/samboer, barn som har mistet én eller begge foreldrene, gravferdsstønad og båretransport m.fl.)
- Til eller fra Norge. Se oversikt til eller fra Norge (pdf) (vurdere og avgjøre rettigheter etter folketrygdloven. Beregne avgifter.)
I Nav behandler vi søknader og administrerer en rekke velferdsordninger for arbeidsledige, syke, pensjonister og familier. For å utføre disse lovpålagte oppgavene vi har fått av Stortinget, trenger vi personopplysninger.
Vi trenger personopplysninger av flere ulike årsaker:
Vi trenger personopplysninger om deg for å kunne behandle søknaden din og gi deg tjenester og ytelser som du har rett til.
Vi skal bare bruke personopplysninger om deg som er nødvendige for å kunne ta riktige beslutninger i saken din. Hvilke typer personopplysninger som er nødvendige, avhenger av hva saken gjelder.
Vi kan også bruke opplysninger du har gitt oss i tidligere saker hvis det er relevant og nødvendig for å behandle saken din.
Les mer om behandling av personopplysninger i søknader til Nav.
Vi bruker personopplysninger når vi skal fordele oppgaver mellom våre ansatte, følge opp søknader og sørge for korrekte utbetalinger. Vi trenger også personopplysninger for å gi deg god brukerstøtte og ved feilretting i våre IT-systemer.
Vi bruker personopplysninger når vi gjennomfører kontroller for å forebygge og avdekke trygdesvindel.
Vi vil viderebehandle opplysninger for å lage statistikk og analyser. Statistikken er intern og offisiell statistikk. Informasjonen vil brukes for å forbedre tjeneste våre, og for å gi innsikt til departementet og andre om hvor mange som bruker tjeneste våre og hvordan tjenestene vi har ansvar for fungerer.
Mer om praksis, rutiner og retningslinjer rundt offisiell og offentlig statistikk fra Nav.
I disse tilfellene kommer vi ikke til å informere deg når vi bruker opplysningene.
I tillegg bruker vi personopplysninger for å utvikle og forbedre systemer og saksbehandlingsprosesser for å kunne gi raskere og bedre kvalitet i saksbehandlingen.
Når Nav behandler personopplysninger, er vi nødt til å ha et rettslig grunnlag, et såkalt behandlingsgrunnlag.
Navs behandling av personopplysninger er først og fremst hjemlet i lov, som for eksempel:
- arbeids- og velferdsforvaltningsloven (Nav-loven)
- folketrygdloven
- forvaltningsloven
- arbeidsmarkedsloven
- barnetrygdloven
- barneloven
- forskotteringsloven
- lov om pensjonstrygd for fiskere
- lov om statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v.
- kontantstøtteloven
- ekteskapsloven
- lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg
- lov om statstilskott til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor
- lov om avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse
- lov om stans i utbetalinga etter barnebortføringer
- lov om krigspensjonering for militærpersoner
- lov om krigspensjonering for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner
- permitteringslønnsloven
Vi behandler personopplysninger om deg for eksempel ved å:
- samle inn opplysninger fra deg, andre offentlige etater eller Navs egne registre
- registrere opplysningene
- sammenstille og bearbeide opplysningene
- behandle opplysninger for å lage syntetiske data
- fatte vedtak og utbetale penger
- lagre opplysningene
- levere ut personopplysninger om deg til andre offentlige etater
- gjøre automatiserte avgjørelser
Nav har som offentlig virksomhet en lovpålagt plikt etter arkivloven til å oppbevare opplysningene også etter at saksbehandlingen er avsluttet.
Opplysninger vi ikke har en lovpålagt plikt til å oppbevare, vil slettes når behovet faller bort.
Alle som jobber i og for Nav har taushetsplikt om alle opplysninger om deg. Taushetsplikten gjelder også etter at en ansatt slutter å jobbe i Nav.
Nav benytter bare personopplysninger om deg når det er nødvendig for å utføre våre oppgaver. Hvilke ansatte som gis tilgang til opplysningene er underlagt streng tilgangskontroll. Når de ansatte jobber i datasystemene, blir oppslag og endringer logget og kan spores i ettertid.
På mange områder inngår Nav avtaler med leverandører om å utføre oppgaver på vegne av Nav. Dette gjelder for eksempel IT-leverandører og tiltaksarrangører.
Vi inngår avtaler med leverandørene for å regulere hvordan de behandler personopplysninger på vegne av Nav. Det betyr at de ikke kan bruke personopplysningene til andre formål enn det som er avtalt med Nav.
Når vi benytter oss av eksterne leverandører, stiller vi strenge krav til sikkerhet, kontroll og dokumentasjon for å beskytte dine personopplysninger. Leverandørene har samme taushetsplikt som ansatte i Nav.
Nav forvalter store mengder personopplysninger, noe som stiller høye krav til sikkerhet.
Etaten har etablert et eget styringssystem for å ivareta krav til informasjonssikkerhet. Dette omfatter blant annet fysisk sikkerhet, sikkerhet i IT-systemer, risikostyring og planer for beredskap og krisehåndtering.
Vi innhenter og utleverer personopplysninger om deg til andre offentlige eller private virksomheter.
Eksempler på slike virksomheter er Skatteetaten, Helfo, Forsvaret, pensjonsordninger, forskningsinstitusjoner og Statistisk sentralbyrå. Andre eksempler er arbeidsgivere og helsepersonell.
Det varierer fra ordning til ordning hvilke personopplysninger som utveksles. For eksempel henter vi inntekten din fra Skatteetaten for å vurdere hvor mye du har rett til å få utbetalt. Et annet eksempel er at vi har en lovfestet plikt til å gi Forsvaret informasjon om helsen til personer i vernepliktig alder. Det er for at Forsvaret skal kunne vite hvem som ikke skal innkalles til verneplikt fordi de er åpenbart tjenesteudyktige.
Vi utleverer personopplysninger om deg til forskningsprosjekter. Vi vurderer forskningsprosjektene og hvor mye informasjon de trenger for sitt prosjekt før utlevering, for å sørge for at forskerne kun får opplysninger de har behov for.
For mer informasjon om forskning som Nav utlyser, se data og forskning på Nav
I disse tilfellene kommer vi ikke til å informere deg når vi bruker opplysningene.
Vi kan også innhente og utlevere personopplysninger til trygdemyndigheter i andre land i EU og EØS. Det samme gjelder land utenfor EU og EØS som vi har trygdeavtaler med.
Formålet med å utveksle personopplysninger kan blant annet være å sikre at du får de samme rettighetene som statsborgere i landet du oppholder deg i.
For å sikre effektiv saksbehandling, vil Nav kunne behandle søknader om ytelser automatisk. Når du søker eller innvilges tjenester eller pengestøtte fra Nav, har du rett til å få beskjed dersom saksbehandlingen og avgjørelsen som benytter personopplysninger om deg skjer automatisk.
Automatisert saksbehandling kan gjøres uten at noen saksbehandlere har sett på saken. Saken kan behandles på grunnlag av de personopplysningene du har gitt i søknaden og andre relevante opplysninger vi har om deg
Innhenting av opplysninger og den underliggende logikken for de automatiske avgjørelsene, vil være basert på de vilkårene for ytelsen som de relevante lovene og forskriftene setter.
Du kan ikke motsette deg automatisert saksbehandling, men hvis du er uenig i vedtaket eller avgjørelsen, kan du klage. Se klagerettighetene dine.
Klagesaken din vil bli behandlet av en saksbehandler. Du kan alltid kreve innsyn i hvilke kriterier saksbehandlingen bygger på.
Les mer om automatisk behandling av søknader i Nav.
Du har mange rettigheter når vi har personopplysninger om deg registrert hos oss.
Du kan få informasjon om
- hvordan opplysningene vil bli behandlet
- når vi innhenter personopplysninger fra deg
- formålet personopplysningene skal brukes til
- hvem vi utleverer personopplysningene til
- hvilke rettigheter du har
Du kan få innsyn i
- hvilke personopplysninger vi har om deg
- hvor vi har hentet personopplysningene fra
- hva vi skal bruke dem til
- hvem vi utleverer opplysningene til
- hvor lenge vi lagrer opplysningene om deg
- hvilke medarbeidere i Nav som har sett dine opplysninger i våre fagsystemer
Du kan logge deg inn på nav.no for å se mange av opplysningene Nav har registrert om deg. For innsyn i personopplysninger ut over dette, må du ta kontakt med oss.
Hvis du er part i en sak, for eksempel i en sak om barnebidrag, har du rett til innsyn i saksdokumentene. I saker hvor du ikke er part, vil du ha rett til innsyn i dokumenter som Nav er pliktig til å gjøre tilgjengelig for offentligheten etter offentleglova.
Du kan be om at opplysninger om deg blir rettet hvis opplysningene er feil eller misvisende. Du kan også legge til opplysninger om deg hvis de er ufullstendige. Det er viktig at opplysninger vi har om deg er riktige og oppdaterte for blant annet å sikre at saken din blir riktig behandlet.
I helt spesielle tilfeller vil du kunne ha rett til å få slettet opplysninger om deg. For at vi skal kunne slette personopplysninger om deg, forutsetter det at Nav ikke har en lovpålagt plikt etter arkivloven eller annen lovgivning til å lagre opplysningene.
Du har i noen tilfeller rett til å be oss begrense hvordan vi behandler personopplysningene dine. Hvis du har en slik rett, vil opplysningene bli lagret, men ikke brukt av Nav.
Du kan i enkelte tilfeller ha rett til å protestere mot vår behandling av dine personopplysninger. Vi kan da måtte stanse behandlingen, og opplysningene vil eventuelt bli slettet.
Du kan be om å få overført en kopi av personopplysningene som du har registrert om deg selv til deg eller en annen privat eller offentlig virksomhet. Dette kalles dataportabilitet.
Du kan få kopi eller be om flytting av dine personopplysninger, om Nav har disse personopplysningene på bakgrunn av samtykke fra deg. Det gjelder også om Nav har personopplysningene på grunn av avtale eller om behandlingen er automatisert.Som et alternativ til å flytte opplysningene, kan du kreve innsyn (se punktet over om innsyn) og få en kopi av opplysningene dine.
Dersom du har spørsmål om rettighetene dine eller har flere spørsmål om personvern, kan du kontakte oss.
Vi skal besvare henvendelser om personopplysninger fra deg kostnadsfritt og senest innen 30 dager.
Personvernombudet i Nav kan gi deg råd og veiledning om hvordan vi behandler personopplysninger, og hjelpe deg med å ivareta dine personverninteresser.
Du har rett til å klage til Datatilsynet hvis du mener måten vi behandler personopplysninger på er i strid med personvernreglene.
Du kan kreve erstatning
Dersom du har lidd skade som følge av at dine personopplysninger er blitt misbrukt, behandlet ulovlig eller kommet på avveier, kan du ha rett til erstatning etter personvernforordningen artikkel 82 og personopplysningsloven § 30. Dersom du mener at du kan ha rett på erstatning, må erstatningskravet bringes inn for en domstol.
Du kan la en ideell organisasjon representere deg
Du kan la en ideell organisasjon representere deg. Organisasjonen kan representere deg for eksempel ved å klage på dine vegne. Det står mer om kravene til organisasjonen og hvordan den kan representere deg i personvernforordningen artikkel 80 første avsnitt (lovdata.no).
Oppdatert 02.12.2024