For samarbeidspartnere — For ansatte i kommunen eller fylkeskommunen
Vil vite mer om sosiale tjenester i NAV
Arbeids- og velferdsdirektoratet har det nasjonale fagansvaret for de sosiale tjenestene i NAV.
Denne informasjonen er til administrativ og politisk ledelse i kommunene og KS (Kommunesektorens organisasjon), samt andre samarbeidspartnere i og utenfor kommunene. Ansatte på NAV-kontoret finner informasjon på NAVs intranett.
Se også informasjon om oppfølging av ulike målgrupper i NAV.
Kommunen har ansvar for å tilby sosiale tjenester og veiledning ved NAV-kontoret. Formålet med de sosiale tjenestene er blant annet å
- bedre levekårene for vanskeligstilte
- bidra til økonomisk og sosial trygghet
- bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud
- bidra til økt likeverd og likestilling
- forebygge sosiale problemer
Alle kommuner må tilby et lovpålagt minimum av sosiale tjenester ved et NAV-kontor som i loven omtales som de individuelle tjenestene. Disse består av:
- opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgiving
- økonomisk sosialhjelp
- midlertidig botilbud
- individuell plan
- kvalifiseringsprogrammet
I noen kommuner kan du finne flere kommunale tjenester på NAV-kontoret; for eksempel introduksjonsprogrammet for flyktninger, barnevern, rustjenester og tjenester innen psykiatri.
Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven) regulerer de individuelle sosiale tjenestene som er obligatoriske i NAV-kontoret.
Loven regulerer også de generelle oppgavene som kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen har ansvar for. Disse oppgavene innebærer blant annet generell forebyggende virksomhet, informasjon til kommunens innbyggere, samarbeid med andre deler av forvaltningen og frivillige organisasjoner, samt boliger til vanskeligstilte.
- Lov om sosiale tjenester i arbeids- og tjenesteforvaltningen (sosialtjenesteloven)
- Rundskriv - Hovednr. 35 - Lov om sosiale tjenester i NAV
- Forskrift om individuell plan i arbeids- og velferdsforvaltningen
- Forskrift om sosiale tjenester for personer uten fast bopel i Norge
- Forskrift om kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad
- Veileder for NAV-kontoret ved vurdering av lovlig opphold for EØS-borgere (pdf)
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester
Arbeids- og velferdsdirektoratet er delegert myndighet fra Arbeids- og sosialdepartementet til å forvalte sosialtjenesteloven, herunder ansvaret for å tolke regelverket og veilede i dette.
Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Man trenger ikke å allerede befinne seg i en vanskelig livssituasjon eller være mottaker av pengestøtte eller oppfølging fra NAV, for å kunne benytte seg av tjenesten.
Opplysning, råd og veiledning skal gis ut ifra den enkeltes helhetlige behov, og er et viktig virkemiddel for å bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.
Se Veileder - sosialtjenesteloven § 17 om opplysning, råd og veiledning (pdf)
Økonomisk rådgivning
De som opplever utfordringer med gjeld eller med å betale sine utgifter, kan få økonomisk rådgiving av NAV, enten fra en økonomisk rådgiver ved NAV-kontoret eller på NAVs landsdekkende økonomi- og gjeldsrådgivningstelefon. Begge tjenestene er gratis og åpne for alle i kommunen.
Økonomisk råd og veiledning handler om å finne balanse mellom inntekter og utgifter. Målet bør være å gjøre rådsøker bevisst egen økonomi, samt endringer og prioriteringer som må til for å oppnå forutsigbar og stabil økonomi.
Kommunene er pålagt å ha en økonomisk rådgivningstjeneste som skal være åpen for alle som bor i kommunen. Kan ikke kommunen selv gi slik hjelp, skal den så vidt det er mulig sørge for at andre gjør det.
Sosialhjelp er velferdsstatens siste økonomiske sikkerhetsnett. Stønaden skal sikre at alle har tilstrekkelige midler til livsopphold.
Personer som ikke kan sørge for seg selv gjennom arbeid, trygd eller andre økonomiske rettigheter, kan ha rett på økonomisk sosialhjelp. Se veilederen for økonomisk sosialhjelp etter sosialtjenesteloven(pdf).
Utvikling av digitale tjenester
Digisos utvikler digitale tjenester for økonomisk sosialhjelp på nav.no.
Digisos er et samarbeid mellom KS (Kommunesektorens organisasjon), kommunene og Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV-kontoret har ansvar for å skaffe et midlertidig botilbud for personer som ikke klarer å finne et sted å bo selv (sosialtjenesteloven § 27).
Les mer om:
Mottakere av sosiale tjenester med behov for langvarige og koordinerte tjenester og deltakere i kvalifiseringsprogram, har rett til å få utarbeidet en individuell plan (IP).
IP er en overordnet plan som skal sikre koordinering av tjenester og virkemidler fra flere sektorer og virksomheter. En person skal kun ha én IP. Planen skal ikke utarbeides uten personens samtykke.
IP skal bidra til at personen får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, som skal sikre at det til enhver tid er én tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølgingen.
Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester
Nasjonale veiledere:
Kvalifiseringsprogrammet (KVP) er en rettighet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne som har behov for tett oppfølging. Programmet er på full tid og skal skreddersys for den enkelte for å øke sannsynligheten for at vedkommende kan komme i arbeid. God kartlegging og og i arbeidsevnevurderingen avgjør om vedkommende fyller vilkårene for å delta i KVP.
Tett oppfølging og et program tilpasset den enkelte er en suksessfaktor i KVP. Overgangen til arbeid er på over 50 % for de som avslutter programmet. Kommunen v/NAV-kontoret skal tilby KVP for de som fyller inngangsvilkårene etter sosialtjenesteloven § 29. For personer under 30 år skal KVP vurderes før det innvilges økonomisk stønad med vilkår.
Her finner du aktuelle rapporter om kvalifiseringsprogrammet og andre tiltak.
2022
2021
2018
2016
2013
For å følge med på utviklingen i kvalifiseringsprogrammet innhenter Arbeids- og velferdsdirektoratet månedlig, tertialvis og årlig data fra arbeidet med ordningen. Den månedlige og tertialvise rapporteringen er kvantitativ, mens den årlige rapporteringen omfatter innhenting av kvalitative data.
Den månedlige rapporteringen foretas på aggregert nivå gjennom internettspørreverktøyet SurveyXact. Data innhentes fra NAV-kontorene til direktoratet og omfatter spørsmål om antall deltakere i program, antall søknader, vedtak om innvilgelse, vedtak om avslag, antall avsluttede program og antall som har droppet ut av programmet.
Den kvantitative tertialvise rapporteringen skjer også ved hjelp av SurveyXact og omfatter i tillegg opplysninger om antall deltakere fordelt på aldersgrupper, type tiltak, saksbehandlings- og iverksettingstid, deltakeres forutgående inntektssikring, kvalifiseringsstønad i kombinasjon med supplerende sosialhjelp og hva deltakerne gikk til etter avsluttet program.
Den årlige kvalitative rapporteringen innhentes fra statsforvalteren. Utformingen av rapporteringen varierer noe fra gang til gang og baserer seg på Arbeidsdepartementets behov for informasjon og hvilke utfordringer som for øvrig knytter seg til arbeidet med programmet.
Det rapporteres også årlig om kvalifiseringsprogrammet fra kommunene til Statistisk sentralbyrå gjennom KOSTRA (kommune-stat-rapportering). Denne rapporteringen omfatter informasjon om deltakerne på individnivå. Statistisk sentralbyrå publiserer tall fra KOSTRA-innrapporteringen på SSB.no.
Oppdatert 10.10.2024