Hjelpemiddel — For leger og tannleger eller andre behandlere
Hjelpemidler
Enkelte hjelpemidler og tiltak fra Nav krever egen erklæring fra lege.
Det finnes også informasjon om hjelpemidler til privatpersoner og arbeidsgivere.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Nav krever legeerklæring fra øyelege om nedsatt syn.
- øyediagnose (gjerne med prognose)
- synsstyrke (visus) etter korreksjon
- synsfelt
- andre varierende synsforhold (for eksempel mørkesynet, kontrastsynet og rask tilpassing til skiftende lysforhold)
Vi trenger også legeerklæring som viser at vedkommende er helsemessig skikket til å ha førerhund.
- tidligere sykdommer og skader av betydning for søkerens helse
- sykdom i slekt og familie av betydning for søkerens helse
- søkerens høyde og vekt, søkerens fysiske form
- søkerens hørsel, kretsløpsorganer, åndedrettsorganer og ekstremiteter
- annet av betydning for søkerens alminnelige helsetilstand og som kan ha påvirkning når det gjelder søknad om førerhund og hundehold, blant annet søkerens mentale tilstand. Legen skal konkludere om søkerens helse (også psykisk) er egnet eller ikke for førerhund
Erklæringene legges ved søknaden. Det er ikke egne skjemaer for å gi slike erklæringer.
Nav krever legeerklæring som viser at søkeren er helsemessig skikket til å ha førerhund.
- Sykdommer og skader av betydning for din helse
- Mobilitet/hjelpemidler til forflytning
- Fysisk styrke
- Balanse
- Reaksjonshastighet
- Utholdenhet
- Høyde og vekt
- Hørsel
- Syn
- Stemme/evne til å uttrykke deg høyt og tydelig
- Behov for søvn og hvile på dagtid
- Konsentrasjonsnivå
- Psykisk helsetilstand
- Medisinbruk
- Om det forventes en endring i din helsetilstand i løpet av de neste 12-18 månedene
Erklæringen legges ved søknaden. Det er ikke egne skjemaer for å gi slike erklæringer.
Nav krever legeerklæring om behovet for motorkjøretøy og søkerens evne til å kjøre bilen.
Du skriver ut, signerer og stempler erklæringen, og gir den til søkeren slik at de kan legge den ved søknaden.
Informasjon til privatpersoner
Søknad om ortopediske hjelpemidler
Denne brukes for å søke om protese, ortose, ortopedisk fottøy, fotseng og ortopediske aktivitetshjelpemidler for brukere over 26 år.
Sykehusleger og spesialister i ortopedisk kirurgi må begrunne behovet i søknadsskjemaet.
Avhengig av type ortopedisk hjelpemiddel, kan også andre legespesialister begrunne behovet.
Legen sender søknaden til det ortopediske verkstedet, som gir eventuelle tilleggsopplysninger og sender den til Nav.
Ved søknad om gjenanskaffelse fyller ortopediingeniør ut søknaden og sender den til Nav.
Proteser til øye, ansikt eller bryst
Nav krever legeerklæring første gang en pasient søker om protese. Søkeren legger erklæringen ved søknaden. Det er ikke et eget skjema for å gi slik erklæring.
Parykk
Nav krever legeerklæring første gang en pasient søker om parykk.
Ved alopecia og/eller søknad om utvidet stønadsgrense på grunn av allergi mot syntetisk materiale, er det også nødvendig med erklæring fra spesialist i hudsykdommer.
Det er ikke egne skjemaer for å gi slike erklæringer.
Tolkehjelp for hørselshemmede
Nav krever erklæring fra hørselssentral eller øre-nese-halsspesialist første gang en innbygger søker om tolkehjelp. Det er ikke et eget skjema for å gi en slik erklæring.
Tolke- og ledsagerhjelp for døvblinde
Nav krever erklæring fra hørselssentral eller øre-nese-halsspesialist første gang en innbygger søker om tolke- og ledsagerhjelp. Det er ikke et eget skjema for å gi en slik erklæring.
Lese- og sekretærhjelp
Nav krever erklæring fra øyelege eller optiker med diagnose og visus første gang en innbygger søker om lese- og sekretærhjelp. Det er ikke et eget skjema for å gi slik erklæring.
Nav krever legeerklæring første gang en pasient søker om varmehjelpemidler. Det er ikke et eget skjema for å gi slik erklæring.
For å få varmehjelpemidler fra Nav må man må ha innskrenket funksjonsevne på grunn av nedsatt blodgjennomstrømning i fingre eller tær. Den nedsatte blodgjennomstrømningen utløses av kulde og den fører til unormal blekhet og cyanose.
Tilstander som kan gi et slikt funksjonstap er sykdommer som rammer selve blodåresystemet og kan føre til anfall av blodåresammentrekninger.
Annen sykdom eller skade kan også påvirke blodgjennomstrømningen i hender eller føtter. Eksempler på dette er sykdommer som gir redusert muskelfunksjon, større skader der muskler og nervebaner er påvirket eller større deformiteter.
Mer informasjon om hva som kan gi rett til varmehjelpemidler (Lovdata).
En søknad om varmehjelpemidler krever opplysninger fra lege.
- Pasientens diagnose
- Om diagnosen fører til nedsatt blodgjennomstrømning i fingre eller tær
- Om den nedsatte blodgjennomstrømningen utløses av kulde og fører til unormal blekhet og cyanose
Høreapparat, tinnitusmaskerer eller tilleggsutstyr
Hørselssentral eller avtalespesialist har ansvar for at skjemaet blir fylt ut og sendt inn. En øre-nese-halslege må begrunne behovet i et eget felt på søknadsskjemaet.
Bekreftelse på utlån og tildeling av høreapparat, tinnitusmaskerer eller tilleggsutstyr
Alle leger kan bestille seksualtekniske hjelpemidler til en pasient direkte fra leverandør. Leverandøren sender hjelpemidlet til legen, eller hjem til pasienten.
Seksualtekniske hjelpemidler har med personlige og intime forhold å gjøre. Derfor benyttes ikke vanlig saksgang med søknad og vedtak.
- Innbyggere som har behov for hjelpemidler eller tilrettelegging i dagliglivet, bør kontakte helsetjenesten i kommunen sin. Der vil de få hjelp av en fagperson (for eksempel en ergoterapeut eller en fysioterapeut) til å skrive søknaden til Nav hjelpemiddelsentral.
- Innbyggere som har behov for hjelpemidler eller tilrettelegging på arbeidsplassen, bør ta kontakt med arbeidsgiveren eller bedriftshelsetjenesten sin, og ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral sammen med disse.
- Arbeidssøkere som har behov for hjelpemidler eller tilrettelegging for å komme i arbeid, bør ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral.
- Barn og unge som har behov for hjelpemidler eller tilrettelegging i barnehage eller på skole, bør ta kontakt med helsestasjonen eller skolehelsetjenesten.
Hvis søknaden blir innvilget, får innbyggeren låne hjelpemiddelet fra Nav hjelpemiddelsentral så lenge hen trenger det.
Det koster ingenting å låne hjelpemidler fra Nav, bortsett fra noen få unntak. Nav gir vanligvis støtte til det rimeligste hjelpemidlet som løser innbyggerens behov.
Få oversikt over hvilke hjelpemidler som finnes (FinnHjelpemiddel).
I dette kapittelet
Når en innbygger søker om hjelpemidler, kan behovet begrunnes av helsepersonell i kommunen, en lege eller brukeren selv. Det er typen hjelpemiddel som avgjør hvem som skal begrunne behovet.
De fleste hjelpemidler utløser ikke automatisk et krav til legeerklæring, men av og til er medisinske opplysninger nødvendig for å kunne behandle søknaden. Da vil Nav hjelpemiddelsentral be søkerens fastlege om dette.
Noen typer hjelpemidler krever en uttalelse fra lege.
Kommunene skal, i følge helse- og omsorgstjenesteloven, sørge for at innbyggerne får helsehjelpen de trenger. Kommunene har også ansvar for å vurdere behovet for hjelpemidler og tilrettelegging.
Kommunene har egne lagre med hjelpemidler til innbyggere som har et kortvarig hjelpemiddelbehov. Med kortvarig menes mindre enn to år.
Ved langvarig behov skal man søke hjelpemidler hos Nav hjelpemiddelsentral. Som regel er det ergoterapeut eller andre ansatte i kommunen som møter innbyggerne først.
Kommunen har ansvar for å utrede behov og innbyggerne å søke om hjelpemidler til hjemme- og nærmiljø, skole eller fritid. De har også hovedansvar for nødvendig oppfølging etter at innbyggeren har fått hjelpemiddelet.
Nav hjelpemiddelsentral har et overordnet og koordinerende ansvar for hjelpemidler og tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne:
- Nav hjelpemiddelsentral er et ressurs- og kompetansesenter. Hjelpemiddelsentralene skal bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne får hjelpemidlene og tilretteleggingen de trenger.
- Nav hjelpemiddelsentral hjelper personer med nedsatt funksjonsevne, kommuner, arbeidsgivere, Nav-kontor og andre samarbeidspartnere med rådgivning, veiledning, opplæring og tilrettelegging.
- Nav hjelpemiddelsentral gir tolketjenester til døve, hørselshemmede og døvblinde.
- Det finnes bilsentre ved fem av landets hjelpemiddelsentraler. Disse bilsentrene har ansvar for bilsaker i hver sin region.
- Se oversikt over de ulike hjelpemiddelsentralene.
Oppdatert 03.07.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg