Hjelpemiddel
Sykkel
Gir bedre fremkommelighet og større muligheter i hverdagen.
Innhold på siden
Se hva som gjelder for deg:
Du kan få spesialtilpasset sykkel av Nav hjelpemiddelsentral, hvis du:
- Er under 26 år
- Har en varig funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke kan bruke vanlig sykkel (med varig mener vi over to år eller permanent)
- Trenger sykkel til trening, aktivisering og stimulering
- Syklingen kan bidra til å opprettholde og bedre motorisk og kognitiv funksjonsevne.
El-sykler
Hvis det du trenger er en vanlig tohjulssykkel med motor/batteri, kan du som regel ikke få dekket dette av Nav. Dette er fordi el-sykler er blitt så vanlig, og ikke lenger kan regnes som hjelpemiddel.
Vi kan gjøre unntak for denne regelen hvis du er under 18 år og vanlig sykkel ikke dekker dine behov. Da kan du få en sykkel med hjelpemotor av Nav, hvis følgende kriterier er oppfylt:
- Du er under 18 år
- Du ikke kan bruke manuell sykkel på grunn av en varig funksjonsnedsettelse
- En hjelpemotor er det som skal til for at du kan sykle på tohjulssykkel
- Du er istand til å ferdes trygt i trafikken (se nedenfor om funksjonsvurdering, og les kapitlet Søknad og dokumentasjon).
Du vil ikke få dekket innkjøp av el-sykkel i vanlig handel. Hvis du ikke kan bruke modellen Nav hjelpemiddelsentral låner ut, kan vi i enkelte tilfeller ettermontere hjelpemotor på en vanlig sykkel. Dette vil en hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i hjelpe deg å finne ut av, i samråd med Nav hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger et forflytningshjelpemiddel i dagliglivet og ønsker spesialsykkel i stedet for rullestol, kan du få dette. Da må vilkårene for at du trenger rullestol som forflytningshjelpemiddel for å få utført oppgaver i dagliglivet være oppfylt. Snakk med en hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i for å få vite mer om dette. Muligheten til å få spesialsykkel som forflytningshjelpemiddel i stedet for elektrisk rullestol er beskrevet i vedlegg 7 til folketrygdlovens § 10-7.
Hvis du trenger sykkel for å drive fysisk aktivitet og er over 26 år, kan du søke Nav om spesialsykkel gjennom en ordning for aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år. For å få aktivitetshjelpemidler når du er over 26 år, må du ha nedsatt funksjonsevne og trenge et hjelpemiddel for å kunne delta i fysisk aktivitet. Ordning er rammestyrt. Det betyr at om du fyller kravet til aktivitetshjelpemidler, vil du få det innvilget så sant det er midler igjen i potten. Er potten tom, må du søke på nytt året etter. Ordningen er populær, så det kan være lurt å søke tidlig på året.
Hvis du trenger sykkel med hjelpemotor, må du kjenne trafikkreglene og være i stand til å bruke sykkelen. Kommunen er ansvarlig for å vurdere din funksjonsevne, og om det er trygt for deg å ferdes i trafikken. Sykkelen kan komme opp i høy fart, og det er viktig at trafikkferdighetene til den som skal bruke sykkelen er grundig vurdert.
Formidlere i kommunen kan få mer informasjon om funksjonsvurderinger på kunnskapsbanken.net.
I dette kapittelet
Det finnes mange typer sykler med ulike kombinasjoner av spesialfunksjoner, med og uten hjelpemotor.
En spesialsykkel kan for mange gi bedre framkommelighet, mulighet for fysisk aktivitet og økt sosial deltakelse i samfunnet.
Noen eksempler: Støttehjul til tohjulssykler, spesialutviklede trehjulssykler, tandemsykler, hånddrevne sykler og spesialsykler for personer med nedsatt armfunksjon eller nedsatt funksjon i overkroppen.
Du vil få en sykkel som Nav har rammeavtale med (finnhjelpemiddel.no), så sant den dekker behovet ditt.
En hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i kan hjelpe deg med å finne den sykkelen som passer for deg.
For barn som ikke kan sykle på vanlig sykkel, kan det være aktuelt med en spesialutviklet trehjulssykkel. Tandemsykkel med hjelpemotor kan være nyttig for barn som trenger hjelp til å ferdes i trafikken, eller som ikke klarer å sykle selv. Tohjulssykkel med hjelpemotor kan være aktuelt for barn under 18 år. For voksne som av ulike grunner ikke kan sykle på vanlig sykkel kan det være aktuelt med trehjulssykkel eller hånddrevet sykkel.
Ved behov kan du få hoftebelte, vest og andre belter for posisjonering. Hvis det er behov for belte eller sele for å hindre deg i å gå ut av hjelpemiddelet når du ønsker det, må det foreligge et tvangsvedtak (statsforvalteren.no)
Du får låne hjelpemidlene av Nav hjelpemiddelsentral.
På Kunnskapsbanken.net kan du lese mer om sykkel og bruk av sykkel:
- på denne siden om sykkel
- på denne siden om sommeraktiviteter
Når og hva kan du ikke få?
Du kan ikke få sykkel hvis behovet ditt kan løses på andre måter gjennom produkter du kan få kjøpt i vanlig handel og som er vanlig i bruk for aldersgruppen.
For eksempel:
- Hvis du er over 18 år, kan du ikke få vanlig tohjulssykkel med hjelpemotor / elsykkel.
- Du kan ikke få påhengssykler eller tandemkoblinger til barn under åtte år.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Vi anbefaler at du får hjelp fra kommunen du bor i. De har ansvar for å kartlegge behovet og finne ut hva du trenger. Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at du får med all informasjonen som er nødvendig. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
En kommunal formidler kan skrive en søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, og vil bidra til at Nav kan behandle søknaden din raskere.
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger, derfor anbefaler vi deg å be om hjelp fra kommunen når du skal søke.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv.
Da er det en del ting du må passe på.
Du må finne det hjelpemiddelet du trenger. Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav. Det kalles for rammeavtale i FinnHjelpemiddel.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt. Nav kan i så fall dekke enkleste og rimeligste løsning.
- Du kan lære mer om rammeavtaler med Nav (kunnskapsbanken.net).
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Vedkommende har ansvar for å lære deg å bruke sykkelen og informere deg om hvilket ansvar du selv har for vedlikehold og vanlig service. I søknaden må det gå fram hvem som er opplærings- og oppfølgingsansvarlig.
Søker du om sykkel med hjelpemotor, må dette være en kontaktperson i kommunen som kan bekrefte at det er trygt for deg å ferdes i trafikken.
Hvis du er usikker på hvilken sykkel du bør ha, må du ta kontakt med kommunen. Kommunal formidler kan enten hjelpe deg, eller sende henvisning til Nav hjelpemiddelsentral slik at du kan komme og prøve ut ulike modeller.
Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for sykkelen og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest en ansatt i kommunen din som har dette ansvaret.
- Søker du om sykkel med hjelpemotor krever Nav dokumentasjon på evnen din til å ferdes i trafikken. Denne vurderingen er det en hjepemiddelformidler i kommunen du bor i, som må gjøre. En kommunal formidler må ha oppfølgings- og opplæringsansvaret når du søker om sykkel med hjelpemotor.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Les bruksanvisningen som følger med sykkelen du har fått, det kan være spesielle ting du må passe på for den bestemte modellen.
Du har selv ansvar for vedlikehold av sykkelen. Med det mener vi:
- Etterfylle luft
- Vaske og smøre sykkelen
- Merke og oppbevare nøkler
- Ta batteriet inn i romtemperatur om vinteren
- Du bør lagre sykkelen inne eller under tak for å unngå rust og feil på elektronikk. Vi anbefaler ikke presenning. Det kan gi kondens og er ikke egnet for lagring over tid
- Bytte slitedeler som er i vanlig handel (dekk, slanger, kjeder, bremseklosser, wire, lys, skjermer og pedaler)
- Justere gir og bremser der det ikke er spesialløsninger
Hvis du ikke kan gjøre disse tingene selv, kan de hjelpe deg på et vanlig sykkelverksted.
Laderutiner for sykkel med hjelpemotor:
Les bruksanvisningen når du skal lade batteriet.
- NB Lading av litiumbatterier gir en viss fare for varmgang og brann. Vi anbefaler derfor sterkt at du lader batteriet under tidsbestemt oppsyn, sett for eksempel på en timer/tidsur på seks timer
- Batteriet må lades på sykkelen eller brannsikkert underlag
- I perioder når sykkelen ikke er i bruk, bør du lade batteriet hver 2. til 3. måned
- Lade batteriet snarest etter bruk. Det må ikke lagres utladet
- Du bør lade batteriet innendørs om vinteren, unngå minusgrader og høy temperatur
Enklere reparasjoner
Kommunen skal gjøre enklere reparasjoner og kan skifte deler som display, gir og andre deler som ikke er i vanlig handel.
Mer kompliserte reparasjoner har Nav hjelpemiddelsentral ansvar for. Samtidig er det kommunen som er ansvarlig for å avtale slike reparasjoner med Nav hjelpemiddelsentral. Av og til må sykkelen sendes inn, og av og til kan det være aktuelt for Nav hjelpemiddelsentral å reise ut for reparasjon.
Ta derfor alltid først kontakt med kommunen når du har et hjelpemiddel som ikke fungerer.
Ved reparasjon og innlevering må du sende lader og nøkler inn sammen med sykkelen
Andre reparasjoner
Når det er behov for reparasjon som krever kompetanse eller godkjenning som kommunen ikke har selv, skal kommunen avtale reparasjonen med Nav hjelpemiddelsentral.
Slike reparasjoner kan være skifte av batteri, elektronikk og lignende, bytte av dekk og slanger på drivhjul (med integrert elektrisk motor) eller reparasjon av ramme.
Behov for akutt reparasjon
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Du kan bli erstatningspliktig hvis du påfører andre eller andres eiendom skade med utlånt sykkel. Du må selv finne informasjon om egnet forsikring som dekker ansvar ved erstatningskrav hvis uhell skulle inntreffe.
Blir sykkelen eller sykkeldeler stjålet må du melde tyveriet til politiet og sende kopi av anmeldelsen til Nav hjelpemiddelsentral.
Du trenger ikke forsikre selve sykkelen, siden Nav er selvassurandør og dermed håndterer tap og skader hvis det oppstår.
Hvis du skal ha med deg et hjelpemiddel på utenlandsreise, bør du kontakte Nav hjelpemiddelsentral i forkant for en gjennomgang av hjelpemidlet. Det kan være utfordrende hvis et hjelpemiddel går i stykker når du er på reise, spesielt i utlandet. Mange problemer kan forebygges eller reduseres ved å planlegge sammen før reisen.
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Levere tilbake
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i eller Nav hjelpemiddelsentral. Les mer om tilbakelevering
Oppdatert 20.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.