Informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging
Informasjon om hvem som kan få hjelpemidler, hvordan du kan få det og hvordan du går fram i ulike situasjoner når du har et hjelpemiddel.
Det finnes også informasjon om informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til hjelpemiddelformidlere og andre samarbeidspartnere.
Innhold på siden
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Personer med varig nedsatt funksjonsevne, kan låne hjelpemidler av Nav hjelpemiddelsentral.
Nav hjelpemiddelsentral finnes i alle regionene i landet. Her kan du finne din hjelpemiddelsentral.
Et hjelpemiddel i denne sammenhengen er spesialutviklet for personer med ulike funksjonsnedsettelser. Du får ikke lånt hjelpemidler som er vanlig for befolkningen ellers å ha, eller som er å få i vanlig handel.
Du kan lese mer om ulike hjelpemidler til ulike typer vansker eller funksjonsvariasjoner på egne sider. Disse sidene kan du navigere deg fram til fra nav.no sin forside for hjelpemiddelområdet.
Her kan du blant annet finne ut om det er spesielle vilkår for hjelpemiddelet du trenger, og lese om hvordan du best ivaretar hjelpemiddelet ditt. Du vil også finne informasjon om hvilke rettigheter og muligheter du har på ulike arenaer, som arbeidsplass, skole, bolig og dagligliv.
Generelle vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder.
- Du må ha medlemskap i folketrygden.
Har du behov for kortvarig utlån av hjelpemidler, må du ta kontakt med din kommune.
I tillegg til de generelle vilkårene, er det ulike spesifikke vilkår knyttet til bestemte hjelpemidler eller hjelpemiddeltyper. Disse kan du få mer informasjon om på sidene om disse hjelpemidlene, som du kan finne fra nav.no sin forside om hjelpemidler og tilrettelegging.
I dette kapittelet
Hvis du har en funksjonsnedsettelse kan du få hjelp av Nav hjelpemiddelsentral. Du kan få:
- tilrettelegging og råd om tilrettelegging i arbeid, barnehage, skole og dagligliv
- låne hjelpemidler for syn, hørsel, lese- og skrivevansker, kognitive vansker, vansker med tale og språk, tilrettelegging av bolig, vansker med bevegelse og forflytning.
- førerhund
- lese- og sekretærhjelp for blinde og svaksynte
- tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede
- stønad til bil, spesialutstyr til bil og tilpasning av bil
På kunnskapsbanken.net kan du lese mer om tilrettelegging i ulike situasjoner.
Du kan også få høreapparat, grunnmønster, seksualtekniske hjelpemidler, proteser, ortoser, ortopediske sko og parykk av Nav. Disse hjelpemidlene har andre søknadsprosedyrer og dokumentasjonskrav enn hjelpemidlene du kan låne av Nav hjelpemiddelsentral. Du vil finne informasjon om dette inne på sidene til hver enkelt av hjelpemiddeltypene.
I dette kapittelet
Til deg som er privatperson
For å velge riktig hjelpemiddel, er det viktig at en fagperson kartlegger hvilken funksjon og hva slags behov du har. Vi anbefaler også at du får hjelp til å skrive selve søknaden. I mange tilfeller er det krav om omfattende dokumentasjon, beskrivelse og begrunnelse av behovet. For en del hjelpemidler er det også krav om utfylling av bestemte tilleggsskjema, der Nav ber om informasjon om for eksempel kroppsmål eller tilleggsvansker.
Hvem som kan hjelpe deg, kommer an på hva slags hjelpemiddel du har behov for. Det varierer også ut fra hvilken type situasjon du trenger hjelpemiddelet i:
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på Nav-kontoret kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med Nav hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Det er kommunen som har ansvaret for å søke om hjelpemidler i skole og barnehage. Avhengig av både kommune og hjelpemiddeltype, varierer det hvilke deler av kommunen som tar hovedansvaret, men ofte vil dette være ergoterapitjenesten. Skolen eller barnehagen skal involveres. Spesialpedagoger, PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste), kommunale hørselskontakter eller synskontakter, er eksempler på fagpersoner som kan involveres.
Som foresatt skal du skrive under på søknaden.
Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste) eller Nav hjelpemiddelsentral kan bistå med veiledning og hjelp til å velge riktig hjelpemiddel.
Når du skal søke om hjelpemidler til dagliglivet, anbefaler vi at du får hjelp fra kommunen du bor i. En kommunal ergoterapeut eller hjelpemiddelformidler kan kartlegge behovet ditt og finne ut hva du trenger.
Som regel er det best at kommunal hjelpemiddelformidler fyller ut søknaden på dine vegne. Vedkommende skal også bidra med oppfølging og opplæring.
Hvorfor bør du få hjelp av kommunen?
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at du får med all informasjonen som er nødvendig. Kommunale formidlere:
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
En kommunal formidler kan skrive en søknad med riktig dokumentasjon, utredning og god begrunnelse, og vil bidra til at Nav kan behandle søknaden din raskere.
Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav (finnhjelpemiddel.nav.no).
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde:
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. Nav hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Når du printer ut søknadsskjema må du også printe ut en førsteside. På førstesiden står det hvilken adresse du skal sende søknaden til.
Når du lar en fagperson søke på dine vegne, må du enten signere søknaden selv, eller fylle ut et fullmaktsskjema. Din signatur på fullmaktsskjemaet vil da erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Hvis du ikke kan signere selv, eller hvis noen andre søker på dine vegne, finnes det følgende alternativer:
- Hvis du ikke kan skrive under på grunn av fysiske begrensninger, kan du signere søknaden «med påholden penn». Underskriften skal da etterfølges av merknaden «m.p.p.».
- Dersom det er forhold som gjør at du heller ikke kan skrive under med påholden penn, godtar vi underskrift fra en nær pårørende (eks. ektefelle eller barn).
- Hvis du skal søke for eget barn under 18 år, signerer du på barnets vegne.
- Hvis du skal søke for en person du er verge for, signerer du på vegne av personen. Du må da legge ved en kopi av vergeattesten.
- Du kan signere et fullmaktsskjema, som bekrefter at en hjelpemiddelformidler søker på dine vegne. Ved å signere på et fullmaktsskjema bekrefter du at det er du som søker om hjelpemidler, og at en kommunal formidler fyller ut og sender søknad på dine vegne. Den som skriver søknaden på vegne av deg skal ha informert deg om dine rettigheter og plikter og hva det søkes om. Fullmaktsskjemaet kan også signeres av foreldre, verger, nære pårørende eller med påholden penn, i situasjoner som beskrevet over.
Innlagt på institusjon
Dersom søker som ikke selv kan signere er innlagt på institusjon og det ikke er nære pårørende i nærheten, godtar vi at ansatte på institusjonen underskriver på vegne av søker. Underskriften må «bekreftes» med et stempel som viser at vedkommende er ansatt ved institusjonen. MEN: underskrift fra en ansatt godtas kun på en førstegangssøknad. Dersom vi mottar flere søknader hvor ansatt har skrevet under, stiller vi krav om at det oppnevnes en verge/hjelpeverge for vedkommende.
Fosterforeldre og samboere
Vi godtar søknader og klager hvor en av fosterforeldrene har underskrevet på vegne av sitt fosterbarn, selv om det formelt sett er barnevernet som har overtatt omsorgen for barnet. Vi kan i slike tilfeller ha en medunderskrift av barnevernsmyndighetene. En søknad/klage kan imidlertid fremsettes av barnevernsmyndighetene (kommunen) alene.
Samboerskap som samlivsform likestilles ikke med ekteskap når det gjelder underskrift. Her kreves det en muntlig eller skriftlig fullmakt.
Bekreftelse
Ved å skrive under på søknad eller fullmakt bekrefter du at du er kjent med følgende:
- Utlånte hjelpemidler er Arbeids- og velferdsetatens eiendom og skal tas godt vare på.
- Du kan ikke kreve at hjelpemidlene du får utlevert er ubrukte eller av et bestemt merke.
- Når du ikke har bruk for et hjelpemiddel lenger, skal det leveres tilbake. Les mer om utlevering og tilbakelevering.
Søknader som ikke er underskrevet er ikke gyldige, og kan derfor ikke behandles.
Her kan du lese om hvordan personopplysningene dine blir behandlet av Nav.
Til deg som er fagperson
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Kommunen har ansvaret for å montere utstyret, tilpasse det og lære deg å bruke hjelpemidlet.
Har du fått hjelpemidler til arbeid, vil du få hjelp til montering, tilpassing og opplæring av rådgiver ved Nav hjelpemiddelsentral, eller av kommunen du bor i.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Behov for akutt reparasjon
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Du kan bli erstatningspliktig hvis du påfører personer eller eiendom skade med rullestol eller scooter. For elektrisk rullestol og scooter bør du derfor tegne ansvarsforsikring som dekker ansvar ved erstatningskrav, i tilfelle det skjer et uhell. Du må selv finne informasjon om egnet forsikring.
Hvis det skjer en alvorlig hendelse med et hjelpemiddel, skal du ta kontakt med kommunen. Hendelsen skal meldes til Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no). Alvorlig hendelse vil si at personer ble, eller kunne ha blitt, alvorlig skadd eller drept i hendelsen.
Hvis du skal ha med deg et hjelpemiddel på utenlandsreise, bør du kontakte Nav hjelpemiddelsentral i forkant for en gjennomgang av hjelpemidlet. Det kan være utfordrende hvis et hjelpemiddel går i stykker når du er på reise, spesielt i utlandet. Mange problemer kan forebygges eller reduseres ved å planlegge sammen før reisen.
Du kan ta med hjelpemidler til utlandet på ferie og opphold kortere enn 12 måneder.
Ved behov for reparasjon av hjelpemidler i utlandet, må du kontakte Nav hjelpemiddelsentral som vurderer hvordan problemet best kan løses Som regel vil Nav hjelpemiddelsentral sende bestilling til leverandør på stedet.
Hvis du flytter til utlandet, er hovedregelen at hjelpemidlene skal leveres tilbake. Det er unntak for studenter i studieopphold og personer utsendt fra den norske stat.
Hvis du har spørsmål om å ta med hjelpemidler til utlandet, kan du ta kontakt med oss.
Har du fått stønad til bil, kan du reise ut av landet både i og utenfor EØS uten å søke. Du får ikke dekket reparasjonsutgifter på spesialutstyr i utlandet.
Hvis du trenger å ha med bilen til utlandet i over tre måneder, kan du søke om dispensasjon.
Sjekk hjelpemidlet for eventuell transportskade umiddelbart etter uthenting. Hvis hjelpemidlet er skadet, må du melde det omgående til flyselskapet. Da vil du få et referansenummer og kontaktinformasjon som du sender til din Nav hjelpemiddelsentral.
Hjelpemidler som blir stjålet i utlandet må meldes til det lokale politiet. Bekreftelse på at tyveriet er politianmeldt må legges ved som dokumentasjon ved henvendelse om utlevering av nytt hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet blir mistet av transportør underveis på en reise, kan du rapportere dette til transportør. Denne rapporten må du legge ved som dokumentasjon, ved henvendelse om utlevering av nytt hjelpemiddel.
Informasjon om assistanse på reise
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Ladere som leveres sammen med hjelpemiddelet ditt, skal kun brukes i stikkontakter med nettspenning 220V. Hvis du reiser til et land med en annen nettspenning, må du ha en omformer eller kjøpe/låne en lader tilpasset nettspenningen.
- Av og til må man bytte hjelpemiddel, for eksempel hvis det er utslitt eller det ikke passer lenger. Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å bytte. Hvis du ønsker å ordne det selv, kan du sende søknad om bytte.
- Du kan bare bytte til samme type hjelpemiddel. Trenger du et annet må du søke på nytt.
- Hvis hjelpemiddelet ikke fungerer og ikke kan repareres, kan det hende det holder å bytte enkeltdeler. Ved bytte av enkeltdeler er det viktig å passe på at den nye delen fungerer sammen med den gamle. Du bør få hjelp av en tekniker i kommunen til å finne ut av dette.
- Hvis du mister eller ødelegger hjelpemidler kan du som regel få nytt. Ta kontakt med kommunen eller bruk bytteskjemaet.
- Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du sende det tilbake. Ta kontakt med kommunen din eller Nav hjelpemiddelsentral.
Skjema for bytte finner du i skjemaoversikten. Søk opp den hjelpemiddeltypen du har og skal bytte, så kommer det opp lenke til riktig bytteskjema.
Bytte og demontering av fastmonterte hjelpemidler
Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen eller Nav hjelpemiddelsentral for demontering.
Fastmonterte hjelpemidler kan ikke byttes som andre hjelpemidler, men krever ny søknad med nye mål og signaturer hvis du trenger noe nytt. Dette har sammenheng med at regelverk og sortiment kan ha endret seg siden forrige gang du søkte.
Spesielt for hjelpemidler i skolen
Det er viktig med en dedikert opplærings- og oppfølgingsansvarlig i kommunen (eller på barnehagen/skolen). Vedkommende har ansvar både for opplæring og bruk, for vedlikehold og overhaling, og for flytting når eleven bytter rom eller skole.
Kommunen eleven bor i har hovedansvaret selv om eleven går på for eksempel videregående skole i annen kommune. Men ansvaret kan delegeres til ansatt ved skolen.
Når et barn har fått et fastmontert hjelpemiddel til bruk i skole eller barnehage, skal utstyret følge barnet gjennom hele grunnopplæringen (barnehage, grunnskole og videregående skole).
Planleggingen av slike overganger må starte i god tid, slik at utstyret og eventuelt ny oppfølgings- og opplæringsansvarlig er klart når barnet skifter arena.
Hvis oppfølgingsansvarlig jobber på skolen eller barnehagen, har vedkommende ansvaret for at en ny person overtar dette ansvaret ved skolebytte.
Brukermedvirkning
Nav hjelpemidler og tilrettelegging samarbeider med brukerorganisasjonene i utviklingen av tjenestene våre. Her kan du lese om brukerutvalget og hvordan vi jobber med brukerdrevet tjenesteutvikling
Oppdatert 11.12.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.