Hjelpemiddel
Aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år
For å kunne være i fysisk aktivitet.
Du kan få aktivitetshjelpemidler hvis du
- har en varig nedsatt funksjonsevne
- trenger hjelpemiddelet for å kunne drive fysisk aktivitet, alene eller sammen med andre
- er over 26 år
- er medlem av folketrygden
Personer som ikke er i stand til å benytte vanlige aktivitetshjelpemidler, kan søke om hjelpemidler som er spesielt utviklet for aktivisering av muskler og skjelett.
Ordningen for aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år er rammestyrt. Det vil si at du vil få avslag hvis du søker etter at rammen er oppbrukt. Da må du søke på nytt året etter.
Hvis vilkårene er oppfylt, vil du få innvilget søknaden så lenge det er midler igjen på budsjettet.
Det gis ikke stønad til konkurranseutstyr til aktive idrettsutøvere. Bakgrunnen for dette er at det ikke skal gis stønad til aktive idrettsutøvere som ofte vil ha behov for flere utgaver av samme utstyr. Funksjonshemmede som av og til deltar i konkurranser skal imidlertid ikke utelukkes fra å få nødvendig utstyr.
Rammen for aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år for 2024 er brukt opp. Hvis du søker om dette nå, vil du derfor få avslag.
Hvis du er under 26 år og trenger hjelpemidler for trening, stimulering eller aktivisering, vil du finne informasjon om dette på denne siden:
I dette kapittelet
Det finnes produkter til sommer-, vinter- og innendørsbruk, for eksempel
- ulike sykler (nav.no)
- ski og kjelker
- rullestoler til innendørs sportsaktiviteter
- stå- og gåtreningshjelpemidler
Du kan forhøre deg med kommunal hjelpemiddelformidler eller et helsesportssenter. Du kan også se de konkrete produktene på finnhjelpemiddel.nav.no.
Dersom du kan benytte deg av vanlig utstyr som bare trenger en ombygging eller justering, må du selv kjøpe utstyret. Nav hjelpemiddelsentral kan modifisere eller tilpasse produktet ditt.
Nav hjelpemiddelsentral låner ikke ut produkter som er å få i vanlig handel.
Du kan lese mer om aktivitetshjelpemidler på kunnskapsbanken.net
Du får låne hjelpemidlene av Nav hjelpemiddelsentral så lenge du trenger det.
Når du ikke lenger har bruk for hjelpemiddelet, skal du levere det tilbake.
Rammen for aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år for 2024 er brukt opp. Hvis du søker om dette nå, vil du derfor få avslag.
For aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år, må du betale en egenandel på ti prosent av kjøpesummen for hjelpemidlet, inntil et egenandelstak:
- Dersom du låner et nytt hjelpemiddel, er egenandelen maksimalt 7000 kroner per hjelpemiddel.
- Dersom du får låne et brukt hjelpemiddel, er taket for egenandelen på 2000 kroner.
Det er ingen egenandel ved spesialtilpasning av ordinært utstyr.
Det er heller ingen egenandel ved reparasjon av utlånt aktivitetshjelpemiddel.
Hjelpemiddelet vil ikke bli utlevert før du har betalt egenandelen.
Egenandelen gjelder for det konkrete hjelpemiddelet du har fått vedtak på, og vil ikke bli refundert hvis du leverer tilbake eller bytter hjelpemiddelet.
Hvis du har hatt reiseutgifter på grunn av utprøving av hjelpemidler, kan du søke om å få dekket reiseutgifter.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten, for eksempel en fysio- eller ergoterapeut.
Kommunen du bor i har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
- kan henvise deg til Nav hjelpemiddelsentral for å prøve ut hjelpemiddelet.
En søknad med riktig dokumentasjon, utredning og begrunnelse, vil bidra til at Nav hjelpemiddelsentral kan behandle søknaden din raskt.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv. Da er det en del ting du må passe på.
Du må finne det hjelpemiddelet du trenger. Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav. Det kalles for rammeavtale i FinnHjelpemiddel.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt. Nav kan i så fall dekke enkleste og rimeligste løsning.
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Mange aktivitetshjelpemidler krever at du fyller ut et tilleggsskjema (T11), og oppgir kroppsmål- og vekt. Dette skjemaet har lokal hjelpemiddelformidler tilgang på. Du kan også spørre Nav hjelpemiddelsentral hvis du er usikker på hva som kreves.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som søker. Vedkommende har ansvar for å lære deg å bruke hjelpemiddelet og informere deg om hvilket ansvar du selv har for vedlikehold og vanlig service. I søknaden må det gå fram hvem som er opplærings- og oppfølgingsansvarlig.
Hvis du er usikker på hvilket hjelpemiddel du bør ha eller hvordan du skal søke, må du ta kontakt med kommunen. Kommunal formidler kan enten hjelpe deg, eller sende henvisning til Nav hjelpemiddelsentral slik at du kan komme og prøve ut ulike produkter.
- Søknadsskjema med tilleggsskjema (T11). Kommunal hjelpemiddelformidler har tilgang på aktuelle skjema.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for hjelpemiddelet og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemiddelet. Det er som oftest en ansatt i kommunen din som har dette ansvaret.
- Kroppsmål- og vekt må legges ved i søknad om mange aktivitetshjelpemidler. Sjekk finnhjelpemiddel.nav.no eller forhør deg med kommunal ergo- eller fysioterapeut hvis du er usikker på hva slags mål som kreves.
- Ved søknad om enkelte hjelpemidler krever Nav ekstra eller spesiell dokumentasjon. Kommunal ergo- eller fysioterapitjeneste har oversikt over dette. Du kan også kontakte din lokale Nav hjelpemiddelsentral.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Du får skriftlig vedtak når Nav har behandlet søknaden din.
Hjelpemiddelet vil ikke bli utlevert før du har betalt egenandelen.
Hvis du har fått avslag på søknad om aktivitetshjelpemidler fordi rammen er brukt opp, kan du ikke klage.
Du kan klage hvis avslaget er begrunnet med at vilkårene ikke er oppfylt.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Sykkel
Hvis du har sykkel fra Nav som aktivitetshjelpemiddel, bør du lese mer om reparasjon og vedlikehold på siden om sykler.
NB! Rammen for aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år for 2024 er brukt opp. Hvis du trenger service og reparasjon på aktivitetshjelpemidler som allerede er utlevert, vil du likevel få det. Det er også mulig å søke om reservedeler og tilbehør som er nødvendig for at allerede utlånt aktivitetshjelpemiddel kan tas i bruk.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Du kan ikke bytte et hjelpemiddel du har fått som aktivitetshjelpemiddel for personer over 26 år. Hvis du har behov for nytt hjelpemiddel, må du søke på nytt.
Levere tilbake
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i eller Nav hjelpemiddelsentral. Les mer om tilbakelevering
Egenandelen blir ikke refundert når du leverer tilbake hjelpemiddelet.
Hvis du skal ha med deg et hjelpemiddel på utenlandsreise, bør du kontakte Nav hjelpemiddelsentral i forkant for en gjennomgang av hjelpemidlet. Det kan være utfordrende hvis et hjelpemiddel går i stykker når du er på reise, spesielt i utlandet. Mange problemer kan forebygges eller reduseres ved å planlegge sammen før reisen.
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Oppdatert 22.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.