Nav hjelpemiddelsentral Vestfold og Telemark
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Besøksadresse
Rødbølveien 26, 3270 LARVIK
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–15.00 |
Tirsdag | 09.00–15.00 |
Onsdag | 09.00–15.00 |
Torsdag | 09.00–15.00 |
Fredag | 09.00–15.00 |
Telefonnummeret til hjelpemiddelsentralen er
Åpningstider i jula: Telefonen og døra er stengt 24. og 31. desember. I romjula har vi åpent både for besøkende og på telefonen klokka 10:00-15:00. Ordinær åpningstid på telefonen er klokka 9:00-15:00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Rødbølveien 26, 3270 LARVIK
Postadresse
Rødbølveien 26, 3270 LARVIK
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4707
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
For søknad om sykkel må du fylle ut tilleggsskjema for sykkel og legge ved søknaden.
Alle andre søknadsskjema finner du i skjemaoversikten nedenfor.
For sykkel og henvisning til sitte- og posisjoneringsklinikk, må du benytte lokale skjema.
Skjema for henvisning til sitte- og posisjoneringsklinikk (word). Send inn sammen med førstesiden til "Henvisning til utprøving og veiledning" (som du finner i skjemaoversikten).
Tilleggsskjema for sykkel (word).
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
Bamble | tirsdag |
Drangedal | mandag |
Fyresdal | mandag |
Færder | tirsdag |
Hjartdal | torsdag |
Holmestrand | fredag |
Horten | onsdag |
Kragerø | tirsdag |
Kviteseid | mandag |
Larvik | mandag |
Midt-Telemark | onsdag |
Nissedal | mandag |
Nome | onsdag |
Notodden | torsdag |
Porsgrunn | onsdag og fredag |
Sandefjord | torsdag |
Seljord | mandag |
Siljan | fredag |
Skien | tirsdag og torsdag |
Tinn | torsdag |
Tokke | mandag |
Tønsberg | tirsdag |
Vinje | mandag |
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Informasjon til fagpersoner
Bruk digital delbestilling for kommunale teknikere der det er mulig.
For å bestille tilbehør som ikke kan bestilles digitalt, benytt skjema for tilbehør (word). Gjelder tilbehør til allerede utleverte hjelpemidler.
For å bestille reparasjon, deler, montering eller demontering, benytt skjema til teknisk avdeling for reparasjon, deler, montering og demontering (word).
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt tolketjenesten i Vestfold og Telemark
- Telefon:
- 406 03 293 (kun tale)
- 959 72 534 (kun SMS)
- Telefonen er åpen hverdager klokken 08:00–15:00
- Epostadresse: tolk.vestfold.telemark@nav.no
Telefontid jula 2024
Tolketjenesten i Vestfold og Telemark er åpen på telefon klokka 09:00-15:00.
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
Kontakt Nav bilsenter Østlandet
I Vestfold og Telemark er det Nav bilsenter Østlandet som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 400 02 048
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00 – 11:00.
- E-post: nav.bilsenter.ostlandet@nav.no
- Besøksadresse: Kabelgata 1 og 2 (Økern), 0580 Oslo
- Postadresse: Postboks 324 Alnabru, 0614 Oslo
Stikk-innom-tilbudet er på tirsdager klokka 12.00-15.00. Adressen er Rødbølveien 26, 3270 Larvik.
Tilbudet er for deg som ønsker en prat med en hørselsfaglig rådgiver, eller trenger hjelp til hjelpemidler som er tilpasset ved Nav hjelpemiddelsentral.
Tilbudet er både for hørselshemmede, pårørende og de som arbeider med hørselshemmede. Du behøver ikke å bestille time, det er bare å møte opp i de oppgitte tidspunkter. Du må være forberedt på litt ventetid.
For å strukturere informasjonen vi gir til våre samhandlingspartnere sender Nav hjelpemiddelsentral Vestfold og Telemark ut et nyhetsbrev omtrent månedlig.
Faste mottakere av nyhetsbrevet vil være våre oppgitte kontaktpersoner i kommunene, alle Nav enheter i Vestfold og Telemark, aktuelle brukerorganisasjoner, samt vårt brukerutvalg. Alt etter innhold vil vi fra gang til gang vurdere andre mottakere også.
Vi håper nyhetsbrevet vil gi nyttig informasjon, og tar gjerne imot innspill og tilbakemeldinger.
Opplever du manglende oppfyllelse av rammeavtale og tilleggsavtale mellom Nav hjelpemiddelsentral og kommune, kan du melde avviket inn til oss på dette skjemaet (word).
Avvikene kan handle om for eksempel saksbehandlingstid, leveringstid, valg av hjelpemiddel, tilstand på utlevert hjelpemiddel eller feil hjelpemiddel levert.