Hjelpemiddel
Trening, stimulering og aktivisering
Hjelpemidler for å forbedre eller opprettholde motorisk eller kognitiv funksjonsevne.
Innhold på siden
Du kan få hjelpemidler til trening, stimulering eller aktivisering for å opprettholde eller bedre fysisk eller kognitiv funksjonsevne hvis du:
- er under 26 år
- har vesentlig nedsatt bevegelse, motorikk eller kognitiv funksjonsevne
- funksjonsnedsettelsen er varig, det vil si at den har vart i mer enn to år eller er permanent
- du er medlem av Folketrygden.
Hvis du er over 26 år og trenger aktivitetshjelpemidler for å være i fysisk aktivitet, kan du lese mer på siden om aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år.
Du kan få hjelpemidler til trening, aktivisering og stimulering spesielt utformet for personer med nedsatt fysisk eller kognitiv funksjonsevne. Hjelpemidlene skal stimulere til aktivitet, bidra til at du kan trene eller være i aktivitet og bidra til å opprettholde fysisk eller kognitiv funksjonsevne.
Det finnes produkter til sommer, vinter og innendørsbruk, for eksempel
- sykler
- ski- og kjelker
- rullestoler til innendørs sportsaktiviteter
- spesielle vogner
- stå- og gåtreningshjelpemidler
- hjelpemidler til finmotorisk trening
- hjelpemidler til kognitiv stimulering.
Her kan du lese mer om
For andre hjelpemidler kan du forhøre deg med kommunal hjelpemiddelformidler eller et helsesportssenter. Du kan også se på finnhjelpemiddel.nav.no.
Hjelpemidlene kan brukes til aktiviteter alene eller sammen med andre. Du kan få hjelpemidler for å forbedre eller opprettholde motorisk eller kognitiv funksjonsevne.
Hjelpemidlene kan brukes til:
- organiserte og uorganiserte fritidsaktiviteter hjemme og i dagliglivet.
- bruk i barnehage og skole.
Hvis utstyret er spesialpedagogisk, trengs for et tilrettelagt barnehagetilbud eller er direkte knyttet til opplæringen i skolen, er det kommunen sitt ansvar å skaffe utstyret.
Hvis du har hatt reiseutgifter på grunn av utprøving av hjelpemidler, kan du søke om å få dekket reiseutgifter.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten, for eksempel en fysio- eller ergoterapeut.
Kommunen du bor i har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
- kan henvise deg til Nav hjelpemiddelsentral for å prøve ut hjelpemiddelet.
En søknad med riktig dokumentasjon, utredning og begrunnelse, vil bidra til at Nav hjelpemiddelsentral kan behandle søknaden din raskt.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv. Da er det en del ting du må passe på.
Du må finne det hjelpemiddelet du trenger. Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav. Det kalles for rammeavtale i FinnHjelpemiddel.
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt. Nav kan i så fall dekke enkleste og rimeligste løsning.
- Du kan lære mer om rammeavtaler med Nav (kunnskapsbanken.net).
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Mange hjelpemidler krever at du fyller ut et tilleggsskjema med utfyllende informasjon. Dette skjemaet har lokal hjelpemiddelformidler tilgang på. Du kan også spørre Nav hjelpemiddelsentral hvis du er usikker på hva som kreves.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som søker. Vedkommende har ansvar for å lære deg å bruke hjelpemiddelet og informere deg om hvilket ansvar du selv har for vedlikehold og vanlig service. I søknaden må det gå fram hvem som er opplærings- og oppfølgingsansvarlig.
Hvis du er usikker på hvilket hjelpemiddel du bør ha eller hvordan du skal søke, må du ta kontakt med kommunen. Kommunal formidler kan enten hjelpe deg, eller sende henvisning til Nav hjelpemiddelsentral slik at du kan komme og prøve ut ulike produkter.
- Søknadsskjema med eventuelt tilleggsskjema. Kommunal hjelpemiddelformidler har tilgang på aktuelle skjema.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for hjelpemiddelet og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemiddelet. Det er som oftest en ansatt i kommunen din som har dette ansvaret.
- Kroppsmål- og vekt må legges ved i søknad om mange aktivitetshjelpemidler. Sjekk finnhjelpemiddel.nav.no eller forhør deg med kommunal ergo- eller fysioterapeut hvis du er usikker på hva slags mål som kreves.
- Dokumentasjon som sier noe om formålet med hjelpemiddelet. Det kan for eksempel være vedtak om spesialpedagogisk hjelp, individuell opplæringsplan eller individuell plan.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Hvis du er en erfaren hjelpemiddelbruker og ønsker å søke selv, kan det være aktuelt å søke om brukerpass.
Ordningen med brukerpass er for innbyggere med erfaring og god innsikt i egne hjelpemiddelbehov. For å få brukerpass må du gjennomgå opplæring. Mer om brukerpass.
Du får skriftlig vedtak når Nav har behandlet søknaden din.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Leveringstiden på hjelpemidlene varierer og avhenger av flere faktorer.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentralen at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Behov for akutt reparasjon
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Levere tilbake
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i eller Nav hjelpemiddelsentral. Les mer om tilbakelevering
Hvis du skal ha med deg et hjelpemiddel på utenlandsreise, bør du kontakte Nav hjelpemiddelsentral i forkant for en gjennomgang av hjelpemidlet. Det kan være utfordrende hvis et hjelpemiddel går i stykker når du er på reise, spesielt i utlandet. Mange problemer kan forebygges eller reduseres ved å planlegge sammen før reisen.
Batteri på fly
Hvis du skal reise med fly og hjelpemiddelet ditt bruker batteri, må du undersøke regelverk for flytransport. Ta kontakt med flyselskapet på forhånd.
Dette gjelder særlig hvis hjelpemiddelet bruker lithiumbatteri. Det er strenge internasjonale regler for hvor store lithiumbatteri man kan ha med på fly, hvordan de skal pakkes og hva slags bagasje de skal sendes som. I tillegg kan hvert enkelt flyselskap ha egne regler. Til syvende og sist er det piloten som avgjør hva som får bli med på flyet og ikke.
Oppdatert 11.12.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.