Tjeneste og Refusjon — For arbeidsgivere
Funksjonsassistanse i arbeidslivet
Dekker utgiftene til en assistent som kan hjelpe ansatte med funksjonsnedsettelser på jobben.
Det finnes også informasjon om funksjonsassistanse i arbeidslivet til privatpersoner og funksjonsassistenter.
Innhold på siden
Funksjonsassistanse er et tiltak for personer som
- har fysisk funksjonsnedsettelse eller sterkt nedsatt syn
- og er i ordinært lønnet arbeid
- og trenger tiltaket for å kunne jobbe
Lærlinger kan også benytte tiltaket så lenge kontrakten varer.
Før funksjonsassistanse blir vurdert skal Nav og arbeidsgiver først ha avklart om tilrettelegging og/eller hjelpemidler er tilstrekkelig.
Funksjonsassistanse kan kombineres med lønnstilskudd.
Nav kan også gi inkluderingstilskudd til arbeidsgivere som har utgifter til tilrettelegging av en arbeids- eller tiltaksplass. Tilskuddet kan gis i tillegg til funksjonsassistansen.
Hvem er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten?
Funksjonsassistenten og den ansatte som skal ha funksjonsassistanse er ofte ansatt hos den samme arbeidsgiveren.
Funksjonsassistenten kan også leies inn fra en ekstern leverandør, og dermed ha en annen arbeidsgiver. Det er særlig aktuelt dersom funksjonsassistenten også er brukerstyrt personlig assistent.
I dette kapittelet
Funksjonsassistanse dekker lønnen til en assistent som skal bidra med praktisk hjelp, slik at den ansatte skal kunne utføre sine vanlige arbeidsoppgaver. Den praktiske hjelpen kan være både arbeidsrelatert og personrelatert.
Funksjonsassistenten kan være
- en kollega som frikjøpes et visst antall timer
- en person som ansettes av arbeidsgiver
- en person innleid fra en ekstern leverandør
Nav refunderer lønnsutgifter til funksjonsassistentens arbeidsgiver.
Den ansatte får funksjonsassistanse så lenge vedkommende har behov for det og fyller vilkårene.
Antall timer funksjonsassistanse vurderes individuelt ut fra behov og arbeidssituasjon. Det kan maksimalt innvilges like mange timer som den ansatte er i lønnet arbeid.
Nav vurderer årlig, sammen med den ansatte og deg som arbeidsgiver, om tiltaket fungerer. Hvis behovet endrer seg, skal assistansen justeres eller avsluttes.
TIlretteleggingsbehov
Hvis den ansatte har behov for tilrettelegging på jobb, kan du som arbeidsgiver søke om inkluderingstilskudd.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Vi anbefaler at du som arbeidsgiver tar kontakt med din lokale Hjelpemiddelsentral før du søker første gang.
- Agder
- Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Rogaland
- Troms og Finnmark
- Trøndelag
- Vestfold og Telemark
- Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Vest-Viken (Buskerud, Asker kommune og Jevnaker kommune)
- Øst-Viken (Østfold)
Det er du som arbeidsgiver som søker Nav om funksjonsassistanse for den ansatte, og det er du som vil motta vedtaksbrev og tilskuddsbrev fra Nav.
I samarbeid med arbeidstaker skal du fylle ut søknadsskjema for Funksjonsassistanse. Det er også du som skal signere på dette skjemaet.
Få vedtak om tildelt beløp - tilskuddsbrev
Nav sender tilskuddsbrev fire ganger i året. I brevet står det hva Nav kan dekke de neste tre månedene.
Alle tilskuddsbrev fra Nav sendes elektronisk i Altinn til den som står som arbeidsgiver for den ansatte som har funksjonsassistent.
Tilskuddsbrevet finner du på denne siden til Altinn.
For å se tilskuddsbrevet må du ha enkeltrettigheten “Tilskuddsbrev Nav-tiltak" i Altinn. Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Hvis funksjonsassistenten har en annen arbeidsgiver, vil vi sende kopi av tilskuddsbrevet til denne.
Hvis funksjonsassistenten er innleid fra en ekstern leverandør, vil altså leverandøren få kopien.
For å få utbetalt pengene, må virksomheten sende inn refusjonskrav til Nav.
Det er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav.
Fristen for å sende inn refusjonskrav står på tilskuddsbrevene, og er to måneder etter utløp av kvartalet tilskuddet blir gitt for. Denne fristen er endelig.
Slik sender du inn kravet
Dette skjemaet brukes av arbeidsgiver som har fått tilsagn fra Nav om funksjonsassistanse og som skal be om refusjon av tilsagnsbeløp.
Bruk virksomhetsnummeret og deltagernavnet som står i tilskuddsbrevene.
Regler for refusjon
- Nav kan refundere kostnader ved bruk av funksjonsassistanse inntil tilskuddsbeløpet.
- Du skal kun kreve refusjon for timer som faktisk er brukt til funksjonsassistanse, se informasjon om fravær.
- Refusjonskravet må dokumentere lønnsutgiftene til assistansen, eventuelt timene som er brukt til funksjonsassistanse.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
I dette kapittelet
Kontakt Nav hjelpemiddelsentral i arbeidstakerens fylke hvis
- det er behov for flere eller færre timer med assistanse enn innvilget
- den ansatte har langvarig fravær
- arbeidsforholdet avsluttes
- det er andre endringer
Se hvilke regler som gjelder i ulike stuasjoner:
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når den ansatte faktisk jobber.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter i tre uker. Dette gjelder kun hvis assistenten ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver.
- Noen ansatte har både funksjonsassistanse og brukerstyrt personlig assistanse. Når ansatte med begge ordningene er syk, er det kommunen som skal dekke et eventuelt økt behovet for assistanse hjemme under sykefraværet.
- Funksjonsassistanse kan ikke brukes utover graden av sykmelding.
- Den ansatte må få dekket behovet for assistanse.
- Nav kan dekke lønnsutgiftene til vikar for funksjonsassistenten i inntil 16 dager.
- Nav dekker lønnen til syk funksjonsassistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Funksjonsassistenten kan hjelpe til på arbeidsreiser. Slik fungerer det:
- Hver arbeidsreise må vanligvis godkjennes av Nav hjelpemiddelsentral før reisen gjennomføres. Hvis reisevirksomheten er forutsigbar og jevn, kan Nav vedta et beløp som skal dekke reisekostnader i en periode.
- For å få refusjon må alle reise- og oppholdsutgifter dokumenteres når refusjonskrav sendes inn etter reisen.
- Det er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav.
Nav refunderer feriepenger ved hvert refusjonskrav.
Lønn ved ferieavvikling dekkes derfor ikke, og det må trekkes for minimum 4 uker (lovpålagt ferie) når den ansatte med funksjonsassistanse tar ferie.
Ved permittering kan Nav gi refusjon for lønnskostnader til funksjonsassistenten i inntil tre sammenhengende uker, fra den dagen den ansatte med funksjonsassistent blir permittert.
Hvis assistenten er innleid fra en ekstern leverandør, er det viktig å ta kontakt med leverandøren og fortelle om permitteringen.
Oppdatert 15.11.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen