Hva arbeidsgivere må vite — For arbeidsgivere
Vil redusere sykefravær og beholde ansatte i jobb
Kurs og video
2. Kom i gang i virksomheten
Slik fører du sykefraværsstatistikk
3. Rådgivning fra NAV Arbeidslivssenter
Oppfølging fra NAV Arbeidslivssenter
Veiledning
4. Hjelpemidler og rådgivning fra NAV Hjelpemiddelsentral
Hjelpemidler og tilrettelegging
Tjeneste
Reisetilskudd
Dekker reisekostnadene til en ansatt hvis det gjør at den ansatte kan jobbe.
Refusjon og Pengestøtte til ansatt
Dekking av sykepenger i arbeidsgiverperioden
Dekker sykepenger i inntil 16 dager for ansatte som har langvarig eller kronisk sykdom, eller som er sykmeldt på grunn av graviditet.
Tiltak og Refusjon
Tilskudd til ekspertbistand
Dekker hjelp fra en nøytral ekspert med kompetanse på sykefravær og arbeidsmiljø.
Tiltak og Refusjon
Mentortilskudd
Betaler for at en medarbeider kan gi praktisk hjelp, veiledning og opplæring.
Tiltak og Refusjon
Hjelpemidler og tilrettelegging
Hjelpemidler og veiledning om tilrettelegging på arbeidsplassen fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Tjeneste
Arbeids- og utdanningsreiser
Dekker taxi til og fra jobb/skole for ansatte som har forflytningsvansker som gjør at de ikke kan bruke kollektivtransport.
Pengestøtte til ansatt og Tiltak
Funksjonsassistanse i arbeidslivet
Dekker utgiftene til en assistent som kan hjelpe ansatte med funksjonsnedsettelser på jobben.
Tjeneste og Refusjon
Lese- og sekretærhjelp
Dekker utgiftene til lese- og sekretærhjelp for ansatte med sterkt nedsatt syn (blinde og svaksynte).
Tjeneste og Refusjon
Tolk for hørselshemmede på arbeidsplassen
Dekker tolketjenester på jobben for ansatte som er døve, hørselshemmede eller døvblinde.
Tjeneste og Refusjon
Kompetansetiltak for sykmeldte
Opplæringstiltak for å få ansatte med lange eller gjentatte sykmeldinger raskt tilbake i arbeidslivet.
Tiltak
Midlertidig lønnstilskudd
Dekker deler av lønnen til ansatte med behov for tilrettelegging.
Tiltak og Refusjon
Varig lønnstilskudd
Dekker deler av lønnen når en ansatt har varig nedsatt arbeidsevne.
Tiltak og Refusjon
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Oppdatert 28.06.2024